باید انتخابات پارلمان اقلیم کردستان در سال جاری برگزار شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_مسئول هیئت اجرایی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان معتقد است اختلافات میان دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در حدی نیست که بر سر آن درگیر باشند.درباره حکم دادگاه فدرال هم گفت: «باید ساختار و باطن دادگاه فدرال تغییر کند در غیر اینصورت عراق گرفتار آن خواهد بود.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو: در تاریخ ۲۰۲۳/۱/۳۱ فاضل میرانی مسئول هیئت اجرایی دفترسیاسی حزب دمکرات کردستان عراق در سمیناری که به مناسبت سی و ششمین سالگرد مرگ ادریس بارزانی از طرف شاخه ۲ پارتی برگزار شد ، از رخدادهای عراق و اقلیم کردستان سخن گفت.
فاضل میرانی درباره انتخابات پارلمان اقلیم کردستان که براساس پیشنهادات قانونی پارلمان باید تا پایان سال جاری برگزار شود ، گفت: امسال باید انتخابات پارلمان کردستان برگزار شود، وگرنه غرور کردستان که برای همه جای احترام دارد، خدشه دار می شود.
به علت اختلافات میان احزاب بخصوص دوحزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان بر سر اصلاح قانون انتخابات و فعال کردن کمیسیون عالی مستقل انتخابات, انتخابات دور ششم پارلمان در موعد مقرر خود برگزار نشد. به همین دلیل فعالیت دور پنجم پارلمان کردستان در تاریخ ۲۰۲۲/۱۱/۶ تا پایان سال جاری تمدید شد، به شرطی که انتخابات در این مدت برگزار شود.
وی درباره‌ی اختلافات میان این دو حزب گفت:«پارتی و اتحادیه میهنی کردستان و‌دیگر احزاب اقلیم باید متوجه باشند که مسئولیت های تاریخی برای برگزاری انتخابات برعهده دارند، این اختلافات که به دلیل شیوه ی حکمرانی بوجودآمده اند، در حدی نیستند که دوطرف سازش نکنند»
میرانی درباره حکم دادگاه فدرال گفت: باید ساختار و درون دادگاه فدرال تغییر کند، درحال حاضر دادگاه فدرال دولت و مجلس را کنارزده وتنها مرجع تصمیم گیر شده است.

وی همچنین گفت: کسانیکه در دادگاه فدرال هستند طبق کدام قانون حقوق کارمندان دولت اقلیم کردستان را قطع کرده اند؟ در هیچ قانونی چنین حکمی وجود ندارد.
در روز چهارشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۱/۲۵ دادگاه فدرال درباره شکایت علیه دستورات هیئت وزیران عراق بر سر ارسال پول کارمندان اقلیم کردستان جلسه‌ای برگزار کرد، این شکایت از جانب مصطفی سند نماینده مستقل و عضو کمیسیون دارایی پارلمان عراق و محمد میاحی استاندار واسط تنظیم شد.
براساس حکم دادگاه فدرال مصوبات هیئت وزیران عراق برخلاف قانون سال ۲۰۲۱ و قانون مدیریت مالی سال ۲۰۱۹ است و ارسال پول به اقلیم کردستان منوط به تسویه حساب دارایی و درآمدهای نفتی و غیرنفتی اقلیم کردستان است.هیئت وزیران نباید مصوباتی صادر کند که برخلاف قانون بودجه و مدیریت مالی باشد و هزینه‌های سنگین اقتصادی زیاد برای خزانه دولت به بار آورد.
فاضل میرانی معتقد است حفاظت از اقلیم کردستان علیرغم کاستی‌های زیاد، نه تنها برای پارتی بلکه برای هر فرد میهن پرستی جزو وظایف با اهمیت است.
وی به این هم اشاره کرد: بیانیه‌های ما باید نقش ایجابی داشته باشند ناقد عملکرد دولت باشند، اما همگی باید از اقلیم کردستان محافظت کنیم.

کد خبر 42217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha