اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای قانون حمایت از معلولان در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون حمایت از معلولان از 1.7 میلیارد تومان به حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش کرد پرس، علی محمد قادری در جلسه شورای اداری بهزیستی استان کردستان در سنندج، گفت: برای اجرای قانون حمایت از معلولان، ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سال ۱۳۹۹؛ ۱.۷ میلیارد تومان به سازمان بهزیستی اختصاص یافت اما امسال با پیگیری های انجام شده این رقم به حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه نگاه امروز امیدآفرینی و حرکت رو به جلو است، افزود: یکی از برنامه های ما ایجاد تحول در سازمان و استفاده حداکثری از منابع است به گونه ای که بهترین خروجی را داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: برنامه های روتین و جاری که اثربخشی لازم را ندارد باید ارزیابی مجدد شود و این مهم هم از برنامه های اولویت دار سازمان است.

قادری ادامه داد: برای تهیه و تدوین برنامه هایی که ضریب نفوذ کشوری دارد از همه استان ها نظرخواهی می کنیم و هم اکنون رویدادی نداریم که از استان ها نظرخواهی نکرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون افزون بر ۵۰۰ نظر و پیشنهاد به سازمان ارائه شده است، یادآور شد: تغییر نگاه مردم و مدیران به سازمان از دیگر رسالت های ما است چراکه کمترین سطح آگاهی نسبت به ماموریت ها و رسالت های ما وجود دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه پرداخت حق پرستاری مستلزم تامین منابع مالی است، بیان کرد: ۵۰ درصد حق پرستاری در سال جاری افزایش یافت و در حال حاضر حق پرستاری به حدود ۸۰ هزار نفر در کشور پرداخت می شود.

قادری با اعلام اینکه زن سرپرست خانوار پشت نوبتی در کشور نداریم، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ همه زنان سرپرست خانوار پشت نوبتی، زیرپوشش قرار گرفتند و اگر پشت نوبتی هم امروز وجود داشته باشد محصول اتفاقات و رویدادهای جدید است.

وی با اشاره به اینکه موتور تولید فقر و معلولیت روشن است، اظهار کرد: روزانه وقوع حوادث و تصادفات موجب افزایش جمعیت معلولان در کشور می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: سازمان بهزیستی در ستاد نوروزی عضو نیست و نیاز به ایجاد لینک مستقیم با اورژانس، ثبت احوال و آرامستان ها داریم که تعداد افراد ضایعه نخاعی اضافه شده را داشته باشیم.

قادری ادامه داد: ابر پروژه های اجتماعی کشور مربوط به پنج آسیب اجتماعی مهم هم چون طلاق، حاشیه نشینی و اعتیاد است.

وی به طرح های حمایتی از خانواده های زیرپوشش بهزیستی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر از ۳۵ هزار خانواده دارای فرزند چند قلو حمایت می کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مهمترین رکن توانمندسازی خانوارهای زیر پوشش بهزیستی تامین مسکن برای آنها است، یادآور شد: قرار شده در سه سال ۱۶۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان فاقد مسکن ساخته شود.

قادری با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱۰ هزار نفر در سامانه مسکن ثبت نام کردند و برای این افراد تسهیلات با نرخ پنج درصد پرداخت می شود، بیان کرد: برای تامین مسکن خانواده های دارای ۲ معلول و بیشتر هم تسهیلات بلاعوض ۲ میلیارد ریالی پرداخت می کنیم.

وی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در اورژانس اجتماعی مشغول به کار هستند که خبرهای خوبی برای تبدیل وضعیت آنها داریم به زودی اعلام می شود.

شناسایی ۳۴ هزار و ۶۳۸ نفر دارای معلولیت در کردستان

مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در استان حدود ۳۴ هزار و ۶۳۸ نفر دارای معلولیت شناسایی شده اند که از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی بهره مند هستند، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ معلول تحت پوشش خدمات مستمر هستند و مابقی (۱۲ هزار و ۹۳۸) نفر دیگر خدمات غیرمستمر دریافت می کنند.

حسین رسولی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد معلولان در استان دارای سطح معلولیت شدید و خیلی شدید هستند، افزود: تامین نیازهای این افراد به تنهایی از عهده سازمان بهزیستی بر نمی آید و باید همه دستگاه ها و شرکای کاری و اجتماعی در کنار سازمان بهزیستی باشند و این سازمان را در ارائه خدمات بیشتر و بهتر به افراد دارای معلولیت یاری رسانند.

پایین بودن مستمری مددجویان با توجه به تورم و افزایش قیمت کالاها، شانه خالی کردن وزارت بهداشت از ارائه خدمات به بیماران روانی مزمن، تخصیص مراکز یارانه ای هم چون سرای سالمندان و مرکز معلولان ذهنی به برخی از شهرستان های استان، پیگیری پنج هزار و ۴۳۰ مورد نامه خانواده های زیرپوشش بهزیستی استان در سفر رئیس جمهور و ایجاد اورژانس اجتماعی در شهرستان های فاقد این مرکز از جمله درخواست های مدیران ادارات بهزیستی شهرستان های مختلف کردستان بود که در این جلسه مطرح شد.

کد خبر 40617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha