نگرانی واشنگتن از تاثیر حملات ترکیه بر همپیمانی آمریکا با کردهای سوریه

سرویس جهان- هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا می گوید این کشور نگران تاثیر عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه بر ادامه ارتباط آمریکا با کردهای سوریه است.

به گزارش کردپرس، مقامات آمریکایی در روزهای اخیر نگرانی خود را از آغاز عملیات نظامی جدیدی از سوی ترکیه در مناططق تحت کنترل کردهای سوریه- که نیروهای آمریکایی نیز حضور دارند- بیان کرده اند.

اما جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا از تاثیر چنین عملیاتی بر ادامه رابطه با کردهای سوریه نیز ابراز نگرانی کرد.

جان کربی به نشریه نیوزویک گفته است نگرانی کنونی ما این است که عملیات های ترکیه در شمال سوریه می تواند روی نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها تاثیر بگذارد و همچنین روی قابلیت ادامه شراکت با این نیروها در عملکرد روزانه مان تاثیر داشته باشد.

با این حال او ابراز اطمینان کرد که این گونه اقدامات روی همکاری استراتژیک میان آمریکا و کردهای سوریه علیه دشمن مشترکی که او داعش عنوان کرد، تاثیر نخواهد داشت.

او همچنین از استفاده ابزاری احتمالی روسیه از این تفرقه ها و اختلافات ابراز نگرانی کرد. جان کربی ادعا کرد روسیه از اختلافات داخلی عواملی؛ هم در داخل و هم خارج سوریه برای توسعه نفوذ خود در خاورمیانه و قدرتمند نگاه داشتن دولت مرکزی سوریه استفاده می کند.

محمود برخودان، از فرماندهان ارشد نیروهای سوریه دموکراتیک در مصاحبه با نیوزویک ایجاد وقفه در همکاری نظامی میان آمریکا و این نیرو در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را تایید کرد اما گفت اکنون نیروهای کرد و نیروهای آمریکایی در حال برنامه ریزی برای عملیات های مشترک بعدی علیه داعش هستند.

ترکیه در سه هفته گذشته اقدام به بمباران هوایی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه کرده است. مقامات ترکیه می گویند این حملات به تلافی انفجار سه هفته پیش بمب در این کشور صورت گرفته اما کردهای سوریه دست داشتن در این انفجار را رد کرده اند. مقامات ترکیه همچنان بر اجرای سومین عملیات نظامی گسترده علیه کردهای سوریه از سال 2018 تاکنون تاکید می کنند. ترکیه در سال های 2018 و 2019 دو عملیات نظامی گسترده علیه کردهای سوریه انجام داد و سه شهر مهم عفرین، گری سپی و سری کانی را از کنترل نیروهای کرد سوریه خارج کرد.

آمریکا از سال 2014 و پس از محاصره شهر کردنشین کوبانی سوریه از سوی داعش، همراه با نیروهای برخی کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با داعش وارد شمال و شمال شرق سوریه شد و این همکاری و همپیمانی همچنان ادامه دارد. تعداد نیروهای آمریکایی از 2000 تن به 900 تن کاهش یافته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2019 و تنها چند روز قبل از حمله زمینی ترکیه به سری کانی و گری سپی بیش از 1000 تن از نیروهای آمریکایی را از نزدیکی این مناطق خارج کرد.

کد خبر 40062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha