بی اعتنایی آمریکا به مشکلات نفتی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- شرکت های آمریکایی خواستار مداخله آمریکا برای حل مناقشات نفتی اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق شده اند اما رویترز نوشت آمریکا مسائل دیگری را در اولویت کاری خود قرار داده است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز از تاثیرات روزافزون و منفی مناقشات نفتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق خبر داده است. بر اساس سه گزارش اخیر این خبرگزاری، خروج شرکت های نفتی خارجی از اقلیم کردستان، کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت این منطقه و احتمال بسته شدن خط لوله نفتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی به دلیل شکایت بغداد از آنکارا می تواند باعث خشکاندن منابع مالی اقلیم کردستان شود که 85 درصد آن از راه صدور نفت خام از طریق ترکیه به دست می آید.

این خبرگزاری در گزارش امروز خود از ناامید شدن شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان از ادامه کار در این منطقه به دلیل فشارهای بغداد خبر داده است. این شرکتها ظاهرا برای رفع این اختلافات دست به دامان واشنگتن شده اند.

با این حال، رویترز به نقل از منابع کرد، عراقی و کارشناسان نسبت به نتیجه بخش بودن مداخله دولت بایدن در مناقشات میان اربیل و بغداد ابراز تردید کرده است.

بر اساس این گزارشها، دولت جو بایدن اولویت های مهم دیگری دارد و به توصیه به طرفین برای حل اختلافات از طریق مذاکره بسنده کرده است.

شرکت های خارجی که در اقلیم کردستان فعالیت می کنند با ارسال نامه هایی به سفارت خانه های آمریکا در عراق و ترکیه خواهان رسیدگی به مناقشات نفتی میان اقلیم کردستان و بغداد شده اند. آنها هشدار داده اند ادامه این مناقشات می تواند به ایجاد بن بست در صادرات نفت خام اقلیم کردستان منجر شود و از آنجایی که بیشتر منابع مالی اقلیم کردستان از طریق صادرات نفت حاصل می شود ممکن است اقتصاد این منطقه در آینده سقوط کند.

برخی نمایندگان سنا و کنگره نیز نامه هایی به وزیر خارجه آمریکا نوشته و خواهان مداخله برای پایان دادن به مناقشات نفتی میان اربیل و بغداد شده اند. اما بر اساس گزارش رویترز، تقاضای مداخله واشنگتن در این قضیه تاکنون نتیجه ای به دنبال نداشته است.

کد خبر 37690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha