انتشار کتاب «عدالت» درباره زندگی امینه شن یاشار توسط نویسنده کُرد

سرویس ترکیه - علی اُروچ نویسنده کُرد اهل اورفا، کتاب عدالت را در روایت مقاومت تاریخی امنیه شن یاشار بانوی کُرد اهل سوروچ به رشته تحریر در آورد.

به گزارش کردپرس، علی اُروچ نویسنده کُرد که نزدیک به 30 سال از زندگی خود را در زندان های ترکیه گذرانده است، کتابی را با عنوان «عدالت» درباره مبارزه امینه شن یاشار بانوی خستگی ناپذیر کُرد برای تحقق عدالت درباره قاتلان همسر و فرزندانش، به رشته تحریر در آورد.

امینه شن یاشار که اکنون بیش از یک سال و نیم از تحصن او در مقابل ساختمان دادگستری اورفا می گذرد، در سال هایی که از کشتار اعضای خانواده اش در مقابل چشمانش در سوروچ می گذرد، به جای سکوت در برابر ظلم به اعتراض و مبارزه برای احقاق حق خود پرداخت. هزاران نفر از اعضای سازمان ها و نهاد های مختلف مدنی، احزاب سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران تا کنون برای همراهی با او یا شنیدن حرف هایش به دیدار او رفته اند و مبارزه این بانو به موضوعی برای ساختن آهنگ ها و ترانه ها و سرودن شعرها و نگاشتن کتاب ها تبدیل شده است.

یکی از این کتاب ها نیز کتاب عدالت است. نویسنده این کتاب علی اُروچ، با دنبال کردن اخبار، مصاحبه ها و مستندهای ساخته شده درباره امینه شن یاشار، همچنین دیدار و مصاحبه با او، کتابی را با روایتی داستانی از مبارزه این زن به رشته تحریر در آورده است.

او در کتاب خود با ستایش «نافرمانی مدنی» امینه شن یاشار، این زن را به ایزدبانویی تشبیه کرده است که «هر روز در مقابل کاخ نمرود سر بر آورده و عدالت در سرزمین نمرود را به چالش می کشد».

کتاب عدالت به زودی منتشر خواهد شد.

علی اُروچ کیست؟

علی اُروچ با نام مستعار «باور فرات» متولد سال 1960 اورفا، نویسنده و نقاش معاصر کُرد است. او در سال 1977 وارد فعالیت های سیاسی شد و در آوریل 1984 با اتهام عضویت در PKK بازداشت و به اعدام محکوم شد که این محکومیت بعدها کاهش یافت. او که با سه اتهام مختلف در زندان به سر می بُرد، پس از تحمل 23 سال و 6 ماه و 12 روز زندان، در سال 2007 آزاد شد. اروچ دوباره به اتهام همکاری با KCK در سال 2009 به زندان افتاد و سه سال و 4 ماه بعد آزاد شد.

او که در سال های زندان مشغول نوشتن کتاب و نقاشی بود، پس از آزادی از زندان نمایشگاه آثار نقاشی خود را نیز برپا کرد.

از مشهور ترین کتاب های او می توان از رمان عاشقانه «دِوره و آدوله» نام برد. از کتاب های دیگر او می توان از هوار، کوبانی، برهیم روی دیگر خدا در فرات، بچه های آفتاب، دره سیاه، قلبش بوی بچه می داد، فرات خون می گرید، هر فصل در بوتان، عشق و حرامزاده، خنجر در بال فرو رفت، پیروزی اراده و ... نام برد.

داستان زندگی و ماجرای کشتار اعضای خانواده امینه شن یاشار را می توانید در اینجا و اینجا بخوانید.

کد خبر 37392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha