آیسل توغلوک: یادم نمی آید برای چه در دادگاهم

سرویس ترکیه - آیسل توغلوک زندانی سیاسی کرد که در زندان دچار دمانس شده است، با وجود اسناد پزشکی قانونی مبنی بر فراموش کردن گذشته، برای ارائه توضیحات به دادگاه برده شد.

به گزارش کردپرس، آیسل توغلوک نایب رئیس اسبق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با وجود پرونده های پزشکی که ابتلای او به دمانس را تأیید می کنند، به زور برای محاکمه به دادگاه اعتراضات کوبانی برده شد. توغلوک در این دادگاه گفت که شرایط دفاع از خود را ندارد و حتی به خاطر نمی آورد که برای چه دادگاهی شده است.

بنا بر گزارش ژین نیوز، پانزدهمین نشست رسیدگی به پرونده اعتراضات کوبانی که در آن 108 تن از فعالان سیاسی کرد و اعضای ارشد HDP از جمله رؤسای مشترک این حزب به عنوان متهم حضور دارند، در پردیس زندان سینجان آنکارا برگزار شد.

در این نشست به اتهامات آیسل توغلوک زندانی سیاسی بیمار پرداخته شد و با وجود مدارک پزشکی دال بر بیماری دمانس به زور برای محاکمه حاضر شد. سردار چلبی وکیل HDP با اشاره به اسناد پزشکی قانونی خواستار عدم درخواست توضیحات از خانم توغلوک شد. او با اشاره به وضعیت بیماری خانم توغلوک اعلام کرد که این کار بر خلاف قانون و به مثابه شکنجه است.

هیأت رئیسه دادگاه درخواست وکلا، همچنین دیگر حاضران در نشست را رد کرده و از خانم توغلوک خواست تا به پرسش های دادگاه پاسخ دهد. خانم توغلوک که به سختی قادر به سخن گفتن بود و در بیان کلمات مشکل داشت گفت: «من در شرایطی نیستم که بتوانم سخن بگویم یا از خود دفاع کنم.» با این حال دادگاه به پرسش از او ادامه داد. خانم توغلوک که چیزی از گذشته به خاطر نمی آورد در پاسخ به پرسش های مطرح شده تنها به گفتن «این افراد را نمی شناسم و اصلا به خاطر نمی آورم درباره چه سخن می گویید»، اکتفا کرد.

روند دادگاه با اعتراض وکلا و حضار همراه بود، با این حال دادگاه به وکیل خانم توغلوک اجازه سخن گفتن نداد و رئیس دادگاه به خانم توغلوک گفت می خواهی آهسته تر بپرسم؟

گلتان کیشاناک یکی دیگر از متهمان زندانی که خانم توغلوک را همراهی می کرد در اعتراض به رئیس دادگاه، این کار را شکنجه توصیف کرد و گفت: «او اصلا نمی داند شما درباره چه حرف می زنید. او حتی وکیل خودش را هم نمی شناسد. به این ترتیب نمی تواند از خود دفاع کند.»

لازم به ذکر است، ماجرای دادگاه توغلوک بازتاب بسیاری در رسانه های مختلف ترکیه و در بین شخصیت های سیاسی و اجتماعی یافت. در هفته های گذشته هزار زن کنشگر سیاسی و اجتماعی با امضای طوماری خواستار آزادی خانم توغلوک شده بودند.

همچنین گفتنی است، آیسل توغلوک که بیش از 5 سال است در زندان کاندیرا به سر می برد، در پی شوک ناشی از اتفاقاتی که در زمان خاکسپاری مادرش رخ داد، دچار دمانس شده است. با وجود این که نگهداری فردی با چنین بیماری ای در زندان غیر قانونی است، سازمان پزشکی قانونی ترکیه مدتی پیش برای سومین بار با تداوم حضور او در زندان موافقت کرده است. توغلوک دیگر نه کسی را می شناسد و نه حافظه اش یاری می دهد تا به خاطر بیاورد حتی برای چه در زندان است.

کد خبر 36443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha