انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد در گیر و دار مصوباتی ٣ ساله!

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با اشاره به طولانی شدن پروسه انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد به مکانی دیگر می گوید: موضوع ساختمان تعیین شده قبلی منتفی شده و اکنون شهرداری قرار است ساختمانی دیگر را برای این امر معرفی و بازسازی کند و برای این کار نمی تواند از اعتبار نیم درصدی استفاده کند.

به گزارش کردپرس، انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد به مکانی دیگر برای رعایت پراکندگی کتابخانه ها در سطح شهر از ٣سال پیش تا کنون همچنان در جریان است و همین مسئله ساده به بارها برگزاری جلسه و مصوبه و .... ختم شده و عاقبت هم کار به جایی پیش نرفته است.

قضیه از این قرار است که در فاصله کمتر از ١٠٠ متر در یکی از خیابان های شهر مهاباد، دو کتابخانه در نزدیکی هم قرار گرفته اند. نهاد کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی جهت رعایت پراکندگی کتابخانه ها در سطح شهر و تمرکز زدایی از تجمع مراکز فرهنگی در یک نقطه از شهر پیشنهاد انتقال یکی از این کتابخانه گا را به مکان دیگری که سرانه فضای کتابخانه ایی ندارد، مطرح کرد.

از سال گذشته تا کنون بارها این موضوع بین مسئولان شهرستان و اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی به بحث و بررسی گذاشته شده است، اما مدیریت شهری مهاباد تا کنون نتوانسته به وعده های خود در این باره عمل کند و ضرب الاجل های فرمانداران پیشین مهاباد هم افاقه نکرد!

این در حالی است که شهرداری مهاباد برای بازسازی مکان مورد نظر جهت انتقال کتابخانه، تا کنون 300 میلیون تومان هزینه کرده است اما پس از یک سال و صرف هزینه موضوع از دستور کار خارج شده و شهرداری مجددا در پی یافتن مکانی دیگر و صرف هزینه دوباره است! و این بار می خواهد از محل نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی این بازسازی را انجام دهد که نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با این موضوع موافق نیست.

پس به سراغ مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی رفتیم و خدیجه معصومی در این باره به خبرنگار کردپرس می گوید: کتابخانه مجتمع فرهنگی و کتابخانه شیخ شلتوت شهر مهاباد در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند و هر دو کتابخانه های فعالی هستند. کتابخانه مجتمع فرهنگی اما در محل اداره ارشاد شهرستان مهاباد قرار دارد در حالیکه انجمن های ادبی و هنری برای فعالیت خود به فضای بیشتری نیاز دارد. لذا مسئله انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد بنا به درخواست نهاد کتابخانه های عمومی استان صورت گرفته و از مدت ها پیش از مدیریت شهری مهاباد درخواست کردیم به دلیل رعایت فاصله بین این دو کتابخانه و توزیع عادلانه مراکز فرهنگی در سطح شهر، کتابخانه مجتمع فرهنگی از محل اداره ارشاد خارج شود.

معصومی ادامه می دهد: اهمیت این کار در این است که انجمن ها می توانند فضای بیشتری برای فعالیت های خود در اختیار داشته باشد و هم اینکه ما بتوانیم به پراکندگی معقولی از نهاد کتابخانه ها در سطح شهر دست پیدا کنیم.

او با اشاره به کم کاری های مدیریت شهری مهاباد در این باره می گوید: مدت‌ها قبل این درخواست مطرح شده بود، اما زمان زیادی طول کشید تا شهرداری ساختمانی را برای انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی در محل بلوار پرستار این شهر معرفی کند و من طی دو بار سفر به مهاباد از این مکان بازدید کردم. تا اینکه مطالعات ساختمان و اقدامات فنی آن تکمیل شد ولی متاسفانه علیرغم اینکه در جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان مهاباد در سال گذشته مقرر شد تا ظرف یک هفته این انتقال انجام بگیرد، اما هنوز این امر محقق نشده است.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی اضافه می کند: ساختمانی را که شهرداری و شورای شهر مهاباد برای انتقال کتابخانه معرفی کرده بودند، یک قرائت خانه است و ساعت کاری آن با ساعت کاری نهاد کتابخانه ها همخوانی ندارد.

معصومی بیان می کند: در جلسه اخیر انجمن هم این موضوع را دوباره با فرماندار مهاباد مطرح کردیم و مقرر شد که شهرداری مجددا ساختمان دیگری را که در محله باغ شایگان قرار دارد و آن هم قرائت خانه است، بدین منظور بازسازی کند، اما این پروسه زمان بر خواهد بود و دوباره موضوع انتقال کتابخانه عقب می افتد. با این حال شورای شهر مقرر کرده که بعد از اتمام کنکور، مرمت و بازسازی این مکان را شروع کند و در کمترین زمان ممکن این مکان را به کتابخانه عمومی تحویل دهد.

او با اشاره به مسئله پرداخت نیم درصد عواید شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه های عمومی نیز می گوید: شهرداری ها موظف هستند برابر ماده ۶ قانون دستورالعمل اداره کتابخانه های عمومی نیم درصد از عواید خود را به حساب کتابخانه های عمومی انجمن شهر مربوطه واریز کنند. بازسازی قرائت خانه جدید معرفی شده از سوی شهرداری مهاباد هم از محل اعتبارات نیم درصدی، مورد قبول انجمن کتابخانه های عمومی استان واقع نشده است.

او اضافه می کند: بودجه جاری کتابخانه‌ها طبق قانون از محل همین نیم درصد تامین می شود، اگر همین بودجه در اختیار کتابخانه های عمومی قرار نگیرد ما با مشکلات دیگری روبرو می شویم. متاسفانه قانون سفت و سختی برای دریافت نیم درصد عواید شهرداریها به حساب انجمن کتابخانه های عمومی در زمان مقرر وجود ندارد و شهرداری ها به دلیل ساختار غیر دولتی شان به این قانون تمکین نمی کنند.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی می گوید: متاسفانه تاکنون واریزی نیم درصد عواید شهرداران استان به حساب انجمن کتابخانه ها کامل نبوده، چرا که آنها تفریغ بودجه را به طور کامل و دقیق در اختیار ما قرار نمی دهند پس واریز ها هم به شیوه درست و دقیق اتفاق نمی‌افتد. در حالیکه ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم آورده است که؛ در صورت امتناع هرکدام از شهرداری ها برای پرداخت نیم درصد مذکور وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبالغ مربوطه را از درآمد شهرداریها کسر کند. اما بهتر است که شهرداری ها برای تامین هزینه های جاری کتابخانه‌ها در هر شهرستان در زمان مقرر این مبلغ نیم درصد را به طور کامل و دقیق واریز کنند تا مشکلی در این زمینه شکل نگیرد.

گفتنی است؛ چند سالی است که انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد به بلوار پرستار به منظور افزایش فضا برای انجمن‌های ادبی و هنری و همچنین برخورداری مناطق حاشیه شهر از کتابخانه در دستور کار قرار گرفته، اما تا کنون این موضوع محقق نشده است!

کد خبر 34369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha