انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد عاقبت رنگ واقعیت گرفت

سرویس آذربایجان غربی- پس از چهار سال کش و قوس در موضوع انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد به مکانی دیگر، اخیرا شهردار مهاباد اعلام کرد: با موافقت هیئت تطبیق مصوبات، درخصوص واگذاری خانه‌ فرهنگ شماره ۱ شهرداری به نهاد کتاب‌خانه‌های کشور، جهت دایر نمودن کتاب‌خانه، کار تخیله، تعمیر و آمادەسازی آن از سوی شهرداری مهاباد تمام و آماده تحویل شد.

به گزارش کردپرس، انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی مهاباد به مکانی دیگر برای رعایت پراکندگی کتابخانه ها در سطح شهر طی ٤ سال اخیر محل مناقشه بود و همین مسئله ساده به بارها برگزاری جلسات و مصوبه های بدون نتیجه ختم شده است.

قضیه از این قرار است که در فاصله کمتر از ١٠٠ متری در یکی از خیابان های شهر مهاباد، ٢ کتابخانه در نزدیکی هم قرار گرفته اند. نهاد کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی جهت رعایت پراکندگی کتابخانه ها در سطح شهر و تمرکز زدایی از تجمع مراکز فرهنگی در یک نقطه از شهر پیشنهاد انتقال یکی از این کتابخانه ها را به مکان دیگری که سرانه فضای کتابخانه ایی ندارد، مطرح کرده بود و از چند سال پیش بارها این موضوع بین مسئولان شهرستان و اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی به بحث و بررسی گذاشته شد، اما مدیریت شهری مهاباد در حل این مسئله و عمل به وعده های خود موفق نبود و ضرب الاجل های فرمانداران پیشین مهاباد هم افاقه نکرد!

این در حالی است که شهرداری مهاباد برای بازسازی مکان مورد نظر جهت انتقال کتابخانه، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده بود ولی پس از یک سال و صرف هزینه موضوع از دستور کار خارج شده و شهرداری مجددا در پی یافتن مکانی دیگر و صرف هزینه دوباره افتاد!

در آن زمان اعضای شورای اسلامی معتقد بودند این قرائت خانه باید تا ۱۲ شب و روزهای تعطیل به شهروندان این منطقه با توجه به تراکم زیاد خانوار و در دسترس نبود فضای مطالعه، ارائه خدمات بدهد و اگر واگذار شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی امکان ارائه خدمات در زمان‌های مذکور را ندارد.

شهرداری حتی به این فکر افتاد که از محل نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی این بازسازی را انجام دهد که نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با این موضوع موافقت نکرد.

خدیجه معصومی مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی ٣٠ خرداد ١٤٠١ با انتقاد از طولانی شدن این پروسه به به خبرنگار کردپرس گفته بود: «پس از منتفی شدن ساختمان تعیین شده قبلی، قرار شده شهرداری مهاباد مجددا ساختمان دیگری را که در محله باغ شایگان قرار دارد و آن هم قرائت خانه است، بدین منظور بازسازی کند، اما این پروسه زمان بر خواهد بود و دوباره موضوع انتقال کتابخانه عقب می افتد. با این حال شورای شهر مقرر کرده که بعد از اتمام کنکور، مرمت و بازسازی این مکان را شروع کند و در کمترین زمان ممکن این مکان را به کتابخانه عمومی تحویل دهد. البته شهرداری برای این کار نمی تواند از اعتبار نیم درصدی کتابخانه ها استفاده کند».

اکنون با گذشت حدود یک سال از قرار مرمت و بازسازی مکان جدید توسط شهرداری مهاباد، شهردار از آماده سازی و تحویل خانه‌ فرهنگ شماره ١ واقع در بلوار باغ شایگان، به نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خبر داده است.

بر اساس اعلام شهرداری مهاباد؛ «با موافقت هیئت تطبیق مصوبات، درخصوص واگذاری خانه‌ فرهنگ شماره ۱ شهرداری به نهاد کتاب‌خانه‌های کشور، جهت دایر نمودن کتاب‌خانه، کار تخیله، تعمیر و آمادەسازی آن از سوی شهرداری مهاباد تمام و آماده تحویل شد. با این اقدام این امکان فراهم شده که سالن کتاب‌خانه واقع در ساختمان مجتمع فرهنگی مهاباد (پارک شیخ شلتوت) از سوی اداره ارشاد تخلیه و در اختیار انجمن‌های مختلف ادبی، فرهنگی و هنری قرار گیرد که به شدت با کمبود فضای فعالیت روبرو بودند و یکی از مطالبات آن‌ها تا ساخت فرهنگ‌سرا یا مجتمع جدید تخلیه همین کتاب‌خانه بود که نظر به وجود کتاب‌خانه‌هایی با همین نام در فاصله‌ای کمتر از ۲۰۰ متر؛ خواسته‌ای کاملا معقول و راهگشا بود».

شهرداری مهاباد همچنین اعلام کرد:  با انتقال ۳۵ هزار نسخه کتاب، از کتاب‌خانه مزبور به خانه فرهنگ واقع در ابتدای باغ شایگان، گامی مهم برای تامین یکی از زیر ساخت‌های مهم یعنی کتاب‌خانه عمومی در این منطقه و مناطق کم‌برخوردار شهر برداشته شد البته وجود یک خانه فرهنگ دیگر در همان منطقه، پارک پرستار، هرگونه نگرانی از بابت احتمال کمبود فضای قرائت‌خانه را برطرف خواهد کرد.».

گفتنی است؛ بر اساس استاندارهای جهانی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت باید ٨ متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد که سهم مهاباد ١.٢ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است که این میزان هم از میانگین کشوری و استانی کمتر است.

هم اکنون به ازای هر ۸۰ هزار نفر یک کتابخانه عمومی در مهاباد موجود است که این میزان در سطح کشور برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه است.

سرانه کتاب در شهرستان مهاباد نیز به ازای هر یکصد نفر حدود ۳۹ نسخه است که ۹ نسخه کمتر از میانگین استانی است.

کد خبر 2755282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha