انتقاد شدید نماینده عراقی از پیشنهاد وزیر نفت برای تأسیس شرکت نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک نماینده مستقل پارلمان عراق از پیشنهاد وزیر نفت این کشور درباره تأسیس شرکت نفت مشترک برای مدیریت امور استخراج و صادرات نفت اقلیم کردستان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، "باسم خشان" در این باره گفت: پرونده نفت اقلیم کردستان، ناامید کننده است. زیرا قانون اساسی و سایر قوانین، این موضوع را نهایی کرده اند که نفت یک دارایی ملی است که به صورت مستقیم از سوی دولت فدرال مدیریت می شود و این موضوع درباره کلیه استان ها، صدق می کند.

خشان افزود: هرگونه پیشنهادی درباره عدم اداره مستقیم نفت از سوی دولت فدرال، به منزله تبعیض و نقض قوانین است.

وی تصریح کرد: اصل چانه زنی و امتیازدهی مکرر احزاب و روابط نامتعادل بین اقلیم کردستان و دولت فدرال، عواملی هستند که از تحقق ساده ترین اصول برابری میان استان ها جلوگیری کرده اند که این امر، باعث شده است استان های مثنی و دیوانیه به فقیرترین استان های عراق تبدیل شوند.

این نماینده مستقل پارلمان عراق خاطرنشان کرد: درآمدهای نفتی باید به صورت متوازن و عادلانه بین همه استان ها و براساس قانون اساسی به صورت مستقیم توسط وزارت نفت تقسیم شود و دادن درآمدهای نفتی به استان ها اشتباه است. زیرا بهتر بود درآمدهای نفتی به صورت مساوی براساس میزان جمعیت استان ها تقسیم شود تا این درآمدها به صورت صحیح هزینه شود.

کد خبر 340728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha