کمیته مدیریت بحران دریاچه ارومیه تشکیل شد

سرویس آذربایجان غربی- در کاهش بارندگی های سال جاری و بروز خشکسالی جهت اتخاذ تدابیر لازم در راستای افزایش حفاظت از نگین فیروزه ای ایران، کمیته مدیریت بحران دریاچه ارومیه تشکیل شد.

به گزارش کردپرس، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در این باره اظهار کرد: با توجه به اهمیت تنوع زیستی و سیستم اکولوژیکی حیات وحش پارک ملی و ذخیره گاه زیستکره دریاچه ارومیه جلسه ای در راستای بررسی وضعیت بحرانی این دریاچه برگزار شده است.

سعید شهند افزود: در سال آبی جاری بدلیل کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه سطح تراز فعلی دریاچه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

او تاکید کرد: با توجه به کاهش تراز اکولوژیک دریاچه اجرای راهکارهای مدیریت بحران دریاچه و افزایش آمادگی و تمهیدات مربوطه بایستی در راستای جلوگیری از خروج حیات وحش منطقه و کاهش سختی های تردد همکاران به جزایر پارک ملی جهت پایش و حفاظت از آن باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر ذخیره مخازن آب آبشخورهای موجود در جزایر پارک ملی برای استفاده حیات وحش منطقه مطلوب بوده و در ادامه نیز کنترل خواهد شد .

او در پایان: هدف از تشکیل این جلسه جلوگیری از افزایش بحران کم آبی دریاچه و اتخاذ تدابیر لازم در راستای افزایش حفاظت این نگین فیروزه ای ایران است.

به گزارش کردپرس، بر اساس آخرین وضعیت اعلام شده از دریاچه ارومیه در سوم خرداد ماه جاری وسعت دریاچه ٢٥٠٢ کیلومتر مربع است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ٣٦٠٧ کیلومتر مربع بوده است.

حجم آب دریاچه نیز در سوم خرداد ٣.١٨ میلیارد متر مکعب ثبت شده که در مدت مشابه سال قبل این میزان ٤.٩٨ میلیارد متر مکعب بوده است.

از سویی دیگر طبق تراز اکولوژیک دریاچه باید ٤٦٣٥ کیلومتر مربع وسعت و ١٥.٥ میلیارد متر مکعب حجم داشته باشد!

بنا بر اعلام رسمی دفتر برنامه ریزی وتلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه؛ تا کنون 15 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، اما هر روز حجم و وسعت دریاچه ارومیه بیشتر آب می رود و مشخص نیست این پول ها کجا صرف شده اند؟!

اواخر فروردین ماه سال جاری نیز نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی و اداری ستاد احیاء دریاچه ارومیه با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با اکثریت آرا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خبر داد.

کد خبر 33371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha