جامعه بین‌الملل مسئول اقدامات ترکیه در شمال سوریه است

سرویس سوریه- رییس مشترک روابط خارجی اداره خودگردان کُردستان سوریه، گفت: جامعه جهانی در صورت حمله ترکیه به مناطق خودگردان باید خطر بازگشت داعش را برعهده بگیرد.

به گزارش کُردپرس، عبدالکریم عمر، رئیس مشترک اداره روابط خارجی منطقه خودمختار شمال و شرق سوریه با اشاره به تهدیدات اخیر اردوغان، گفت: دولت ترکیه و اردوغان در حال سوء استفاده از بحران های بین المللی برای پیشبرد پروژه های توسعه طلبانه و نژادپرستانه خود در سوریه هستند. وی ادامه داد: اردوغان امروز با بحران سیاسی و بحران اقتصادی در ترکیه روبروست و خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۳ آماده می‌کند و قصد دارد با بهره گیری از بحران روسیه و اوکراین و اختلاف روسیه و ناتو برای پیروزی در انتخابات آتی از حربه ملیگرایی ترکی و سوار شدن بر جو روانی جامعه استفاده کند.

عمر خاطرنشان کرد: اردوغان برای رسیدن‌ به مقاصدش از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند. اولین پروژه اسکان حدود یک و نیم میلیون آواره در شمال سوریه است. این پروژه نژادپرستانه منجر به درگیری و اختلاف میان مردم سوریه برای سالیان متمادی می‌شود. البته پناهندگان زیادی در اداره خودمختار حضور دارند و حضور آنان مشروط بر این است که هر پناهنده به وطن اصلی خود بازگردد.

عبدالکریم افزود: دومین پروژه ای که اردوغان مطرح می کند، شروع مجدد حمله به شمال و شرق سوریه است و این پروژه در صورت اجرا، موج جدیدی از آوارگی و بحران انسانی را به بار می‌آورد و باعث بی ثباتی در سوریه می شود.

وی ادامه داد: ناامنی در منطقه فرصتی برای حمایت مستقیم از داعش است، بنابراین ما با جامعه جهانی به ویژه با کشورهایی که ضامن آتش بس با ترکیه بودند، می‌خواهیم که به وظیفه خود عمل کنند.

رئیس مشترک روابط خارجی اداره خودمختار کُردستان‌ سوریه، خاطرنشان کرد: اداره خودگردان‌ به توافقات آتش بس پایبند بوده و هنوز هم پایبند است، اما ترکیه به هیچ نحوی بدان پایبند نیست بنابراین ما از کشورهای ضامن می‌خواهیم نقش خود را ایفا کنند زیرا در صورت تهاجم جدید و بی ثباتی در منطقه داعش فرصت‌ می‌یابد تا خود را سازماندهی کند.

کد خبر 33294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha