ترخیص اولین محموله کالا از طریق کارت الکترونیک مرزنشینان در مرز تمرچین پیرانشهر

سرویس آذربایجان غربی- با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان ترخیص اولین محموله کالا از طریق کارت الکترونیک مرزنشینان روز دوشنبه ( 14 مهر) از طریق مرز تمرچین پیرانشهر صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار کردپرس، محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در جریاد حضور یک روزه خود در شهرستان پیرانشهر و بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر ضمن اعلام این خبر گفت: بسیاری از ساکنان مناطق مرزی در استان های غربی کشور به دلیل وجود بیکاری و عدم اشتغال که در این مناطق کاملاً مشهود است، به شغل کولبری روی آورده اند و چند سالی است که در این مناطق شاهد پدیده ای بنام کولبری هستیم و بسیاری از مردم مرزنشینان مجبور بودند بصورت غیر قانونی اقدام به حمل و نقل کالا کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت دولت درسال 1396 مقرر شد که دولت برای کولبران این مناطق اقدام به تهیه کارت های تجاری الکترونیک کنند تا با استفاده از این کارت ها با درآمد ماهیانه 2 میلیون و 800 هزار تومان برای یک خانواده چهار نفره نسبت به ترخصی کالاهای خود یا دیگران اقدام کنند.

شهریاری اظهار داشت: متأسفانه این روند که در صورت ادامه می توانست بسیار طرح مناسبی برای جایگزینی بحث کولبری باشد، با نوسانات ارزی و همچنین محدودیت واردات 1399 قلم کالا مواجه شد که باعث بی اثر شدن کارت های تجاری الکترونیک مرزنشینان شد. هرچند دولت با اصلاح این مصوبه و موافقت با صدور مجوز واردات یکصد قلم کالا سعی در اعتبار بخشی مجدد به کارت های الکترونیک مرزنشیان داشت اما مجدداً مشکلاتی از جمله مباحث مربوط به ثبت سفارش و مشخص نشدن منشأ ارز باعث شد تا عملاً این کارت ها از رده فعالیت خارج شوند.

استاندار در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این موضوع باعث شد تا در جلسه ای که دو هفته قبل با حضور وزیر کشور، معاون وزیر صمت و برخی از سازمان ها و نهادهای مربوطه تشکیل شد تصمیمات جدیدی در خصوص رفع موانع استفاده مجدد از کارت های الکترونیک مرزنشینان از جمله حذف ثبت سفارش و منشأ ارز اتخاذ شود تا از این به بعد صاحبان این کارت ها با ثبت آماری کالاهای دارای مجوز در سامانه تجارت و در نهایت با ثبت در سامانه گمرک نسبت به ترخیص کالاهای خود با استفاده از کارت های الکترونیک مرزنشینان اقدام کنند.

مقام عالی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ترخیص اولین محموله کالا از طریق کارت الکترونیک مرزنشینان روز دوشنبه ( 14 مهر) از طریق مرز تمرچین پیرانشهر انجام شد، اضافه کرد: این اقدام می تواند به رفع مشکلات بسیاری در حوزه بیکاری بویژه برای جامعه هدف یا همان قشر محروم کولبری که حدود 50 هزار نفر در سطح استان آذربایجان غربی را شامل می شود، بیانجامد و در نهایت به ایجاد درآمدی پایدار برای صاحبان این کارت ها ختم شود.

شهریاری در خاتمه سخنان خود ابراز امیدوری کرد که این طرح هر چه زودتر در سایر استان های مرزنشین که دارای شغل کولبری هستند، اعمال شود تا انشالله هر چه زودتر شاهد رفع مشکلات و معضلات مربوط به کولبری باشیم.

کد خبر 330235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha