یونان دیگر بهشت پناهندگان کرد ترکیه نیست

سرویس جهان- برخی فعالان کرد می گویند یونان مانند گذشته به فعالان کرد ترکیه پناهندگی نمی دهد و در برخی موارد آنها را به زور به کشورشان باز می گرداند.

به گزارش کردپرس، دویچه وله، خبرگزاری فرانسه و نشریه اینفومایگرنت گزارش هایی درباره وضعیت پناهانگان ترکیه به یونان منتشر کرده اند که نشان می دهد یونان مانند گذشته از ورود ناراضیان کرد و ترک به این کشور استقبال نمی کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و اینفومایگرنت، یونان از آن جمله کشورهایی است که در سال های گذشته، بویژه پس از کودتای نافرجام 2016 در ترکیه بسیاری از پناهندگانی را که تحت تعقیب ترکیه بودند پناه داد و از استرداد آنها به ترکیه خودداری کرد.

همچنین تعداد قابل توجهی از کردهای ترکیه که گرایشات سیاسی دارند، سالهاست در یونان به سر می برند و ترکیه بارها یونان را به حمایت از کردهایی که آنها را وابسته به پ.ک.ک دانسته و تروریست می خواند، متهم کرده است.

به گفته برخی سازمان های کردی موضع یونان تغییر کرده است و این کشور مانند گذشته مکان امنی برای پناهندگان ترکیه بویژه کردها نیست.

مرکز فرهنگی کردستان در آتن به خبرگزاری فرانسه گفته است یونان تعداد زیادی از کردهای ترکیه را بدون آنها هیچ شانسی به آنها برای گرفتن پناهندگی بدهد، به این کشور باز گردانده است.

مرال شمشک، نویسنده کرد ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است او از جمله کسانی است که بعد از عبور از مرز ترکیه و ورود به یونان، به ترکیه بازگردانده شده و به محض ورود به ترکیه بازداشت و به زندان انداخته شده است.

این نویسنده کرد ترکیه پس از بازگشت محاکمه شد و به حدود 15 ماه زندان محکوم شده است.

برخی نشریات دیگر مانند دویچه وله و بیانت گزارش هایی درباره بدرفتاری پلیس یونان با پناهندگان ترکیه منتشر کرده اند .خبرگزاری فرانسه همچنین به استرداد پناهندگانی به ترکیه اشاره کرده که مظنون به حمایت از فتح الله گولن ، روحانی ناراضی هستند.

آلکیستیس آگرافیوتی، از وکلای انجمن پناهندگان یونان این گونه رفتارهای یونان را نقض حقوق بشر دانسته و از اتحادیه اروپا خواسته است درباره بدرفتاری پلیس و دولت یونان با پاهندگان بویژه کردها تحقیق کند.

کد خبر 32437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha