بیش از 10 گذرگاه مرزی اقلیم کردستان تحت کنترل دولت فدرال نیستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان مجلس عراق تاکید کرد که بیش از 10 گذرگاه مرزی اقلیم کردستان تحت تسلط دولت فدرال نیست با این حال باید به کنترل آن درآیند.

به گزارش کردپرس، فالح الخزعلی، عضو مجلس نمایندگان عراق از ائتلاف فتح ظهر امروز (پنج شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد که جریان های سیاسی از طرح مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور برای تسلط بر گذرگاه های مرزی و دور ساختن مفسدان از آنها حمایت می کنند.

الخزعلی ضمن تاکید بر این که امنیت قابل تجزیه نیست و در نتیجه، طرح نخست وزیر عراق باید گذرگاه های مرزی موجود در اقلیم کردستان را نیز در بر بگیرد، افزود: بیش از 10 گذرگاه مرزی در اقلیم کردستان تحت کنترل دولت فدرال نیستند و درآمدهای آنها نیز به خزانه دولت واریز نمی شود.

این نماینده ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری در ادامه نیز بر لزوم تشدید تدابیر برای جلوگیری از عملیات قاچاق و فساد در همه گذرگاه های مرزی عراق تاکید کرده و خاطر نشان ساخت که کاظمی میراث گذشته را بر عهده ندارد با این تدابیر کنونی باید بر همگان اجرا شود.

این در حالی است که پیشتر احمد حاجی رشید، نماینده جماعت اسلامی کردستان (کومه‌ل) و عضو کمیسیون دارایی مجلس نمایندگان عراق نیز مسئله تسلط دولت فدرال بر همه گذرگاه های مرزی این کشور از جمله گذرگاه های اقلیم کردستان را بسیار مهم برشمرده و گفته بود: تسلط بر پنج گذرگاه رسمی و چهار گذرگاه غیر رسمی در اقلیم کردستان، در پایان فساد سهیم خواهد بود چرا که حفاظت از گذرگاه های مرزی یک وظیفه فدرال است.

در همین حال، هریم کمال آغا، نماینده اتحادیه میهنی کردستان (یه‌کیتی) و عضو کمیسیون دارایی مجلس عراق نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) ضمن اعلام این که در نشست های قبلی میان هیئت های مذاکره کننده دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان به گذرگاه های اقلیم پرداخته شده، تاکید کرد: دولت فدرال با اقلیم کردستان بر سر ترسیم یک نقشه راه بر اساس قانون اساسی برای اداره گذرگاه های مرزی در مرحله آینده به توافق رسیده و اربیل آماده توافق با بغداد در رابطه با اداره آنها است.

کد خبر 315333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha