شهردار: آب خارج شده از ساختمان «مهاباد مال» متعلق به قنات نیست

سرویس آذربایجان غربی- شهردار مهاباد گفت: آب خارج شده از زیر ساختمان مهاباد مال قنات نیست اما با پیگیرهای انجام شده حفاری جهت هدایت این آب به سمت رودخانه انجام خواهد شد.

بابک رستم پور در پاسخ به سوال خبرنگار کُردپرس در نشست خبری شورای شهرداری شهر اظهار کرد: بنابر استعلام از امور آب مهاباد مشخص شد، آبی که از زیر ساختمان مهاباد مال خارج می‌شود آب قنات نیست، بلکه در فصل بهار با بالا آمدن آب سد مهاباد این آب از محل مذکور خارج می شود.

او ادامه داد: در هفته گذشته هیئت مدیره مهاباد مال در نامه‌ای تقاضای اجازه حفاری برای انتقال آب به طرف دیگر خیابان و هدایت به سمت رودخانه را درخواست کردند که با این درخواست موافقت شده و به زودی عملیات انتقال آب انجام می گیرد.

رستم پور گفت: این آبها به صورت فصلی هستند و با توجه به بالا آمدن سطح آب سد اکنون روان شده‌ پس امکان استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز شهری در طول سال ممکن نیست و با توجه به موقتی بودن، هزینه کرد برای انتقال و استفاده از آن در سایر مصارف توجیه اجرایی ندارد.

شهردار مهاباد تصریح کرد: بحث ساماندهی قنات های سطح شهر برنامه های در دست مطالعه وجود دارد کهاین مهم با همت و همیاری مسئولان مربوطه ممکن خواهد شد.

در همین راستا؛ مدیر امور آب مهاباد نیز به کردپرس گفت: مسیر قدیم رودخانه مهاباد در حدود پارک سید قطب و ساختمان مهاباد مال قرار داشته و آنجا بستر رودخانه بوده است لذا با افزایش دبی آب سد مهاباد و بالا آمدن سطح آب، از این مسیر قدیمی آب خارج می شود.

مدیر امور آب مهاباد افزود: آبی که در حال حاضر خارج می شود آب قنات نیست زیرا قنات‌های ما با چنین سرعتی و با این حجم خارج نمی شود و اگر هم احتمالاً قناتی در این محل وجود داشته باشد همزمان با بالا آمدن آب سد این میزان آب از این محل خارج و به بیرون روان شده است.

رضا جهین تاکید کرد: این مکان باید برای بیشتر بررسی شود تا از وجود قنات اطمینان حاصل شود. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها بیشتر بر این اساس است که آب خروجی از محل ساختمان "مهاباد مال" به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه باشد.

او تاکید کرد: فصلی بودن این روان آب نیز دلیل دیگری بر این ادعا است چرا که چند روز دیگر که رهاسازی آب سد مهاباد کاهش پیدا کند، این آب خروجی نیز قطع خواهد شد.

گفتنی است؛ مدت ها آب روانی از ساختمان مهاباد مال در مهاباد روانه خیابان می شود و حجم زیاد آب باعث مشکلاتی چند برای تردد ماشین ها و عابرین پیدا در این محل شده است. برخی از فعالان مدنی و کارشناسان بحران در شهرستان اما معتقدند محل خروج این آب قنات است و باید ساماندهی شود.

در مجموع؛ قنات ها و کهریزهای شهر مهاباد ساماندهی نشده اند و در نبود برنامه ریزی مدون از سوی مسئولان، آب گوارای آنها راهی فاضلاب شهری می شود. در حالی که می توانند در حوزه گردشگری آب و انتفاع عمومی و آبیاری فضای سبز شهری کارآمد باشند اما اکنون به تهدیدی برای بافت فرسوده شهری و زیرساخت ها تبدیل شده است.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

هدر رفت آب قنات های مهاباد در سایه نامدیریتی ها!

کد خبر 31043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha