تشکیل مثلث انرژی ترکیه - اسرائیل - اقلیم کردستان با حمایت آمریکا

سرویس ترکیه - محمد علی گولر روزنامه نگار ترک در مقاله ای مدعی شد که آمریکا در پشت مذاکرات ترکیه، اسرائیل و اقلیم کردستان درباره انرژی حضور دارد.

به گزارش کردپرس، محمت علی گولر روزنامه نگار روزنامه جمهوریت امروز در مقاله ای به موضوع مذاکرات بین حکومت ترکیه و اقلیم کردستان پرداخته و نوشته است که آمریکا به طور مستقیم از مذاکرات حکومت ترکیه با اقلیم کردستان و اسراییل حمایت می کند.

گولر در مقاله خود با اشاره به تشدید مذاکرات و دیدارها بین حکومت ترکیه و مقامات اقلیم کردستان، محوریت این مذاکرات را موضوع انرژی می داند. در بخشی از این مقاله آمده است که حکومت ترکیه با تبدیل بحران اوکراین به فرصت برای خود، مسیر انتقال گاز عراق به اروپا را به دست گرفته است. همچنین از موضوع انتقال گاز به اروپا به عنوان ابزاری برای عادی سازی روابط خود با اسراییل سود جسته است.

جدای از دیدار رجب طیب اردوغان رییس جمهور و هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و همه اعضای اصلی کابینه با نیچروان بارزانی در ۱۲ مارس، خلوصی آکار نیز به طور جداگانه در ۱۸ فوریه با نیچروان بارزانی و مسرور بارزانی دیدار کرده بود.

بر اساس قانون اساسی عراق، اربیل باید پول نفتی را که می فروشد به عراق بپردازد. عراق نیز ۱۷ درصد از درآمد نفتی را به اقلیم بپردازد. با این حال نیچروان بارزانی در زمان نخست وزیری خود از انعقاد یک قرارداد ۵۰ ساله با ترکیه درباره فروش نفت عراق خبر داده بود.

گولر در این مقاله عنوان کرده است که بر اساس اعلام وزارت نفت عراق «اسنادی وجود دارد که نشان می دهد محموله نفت ناپدید شده توسط پارتی و از طریق ترکیه به پالایشگاه اسراییل تحویل داده شده است.»

روزنامه نگار جمهوریت، با بررسی روند عادی سازی روابط ترکیه با اسراییل و همچنین مذاکرات ترکیه با اقلیم به این نتیجه رسیده است که روند مذاکرات بین ترکیه، اسراییل و اقلیم با حمایت مستقیم آمریکا انجام می گیرد.

گولر در پایان مقاله می گوید که همکاری جدید مثلث ترکیه - اسراییل - اقلیم بر روند سیاست خارجی ترکیه با همسایگان خود از جمله بغداد، مسکو و تهران تاثیر منفی می گذارد. آمریکا ترکیه را به یک کوریدور ارزان برای انتقال انرژی به غرب بدل می کند.

کد خبر 30989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha