480 هزار هکتار از اراضی گندم کردستان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها است

سرویس کردستان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 480 هزار هکتار از اراضی گندم در استان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار دارد.

به گزارش کرد پرس، پیمان اسکندری در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بیجار گفت: اقتصاد شهرستان بیجار به کشاورزی وابسته است و اکثر مردم با کشاورزی سر وکار دارند و باید این جلسات جهت توسعه شهرستان و حل مسائل و مشکلات کشاورزان ادامه داشته باشد.

وی اظهار کرد: با تلاش های وزارت جهاد کشاورزی و همکاری و رایزنی های مجمع نمایندگان استان توانستیم امحال وام های کشاورزی، برق دار کردن چاه های آب کشاورزی، تعیین نرخ قیمت گندم به 11 هزار و 500 و کاهش قیمت کودهای فسفاته را جهت رفاه حال کشاورزان انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین تمرکز ما بر روی محصولات استراتژیک مانند گندم،جو و ذرت است تا بتوانیم به خودکفایی برسیم و به دیگر کشورها وابسته نباشیم.

اسکندری ادامه داد: استان کردستان حدود 11 درصد گندم کشور را تولید می کند و شهرستان بیجار با داشتن بیشترین سطح زیر کشت گندم دیم نقش بسزایی و داشتن رتبه اول تولید گندم نقش بسزایی در این امر دارد.

وی یادآور شد: طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در حال اجرا است که در این راستا 200 میلیارد تومان به استان کردستان اختصاص داده شده که با توجه به پایین بودن عملکرد در واحد سطح در دیمزار ها در بیجار باید از طریق تغذیه، کشاورزی حفاظتی و محلول پاشی این میزان را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: این طرح حدود 480 هزار هکتار در استان را تحت پوشش قرار داده که 110 هزار هکتار آن در شهرستان بیجار اجرا شده است.

اسکندری گفت: شهرستان بیجار بالاترین ضریب مکانیزاسیون در استان را دارد اما با توجه به فرسوده شدن ماشین آلات کشاورزی باید نسبت به نوسازی آنها اقدام شود.

وی اظهار کرد: تخصیص آب به شهرستان بیجار هزار هکتار از سد تالوار و 5900 هکتار از سد سیازاخ است که خط 1 و 2 شبکه آن توسط امور آب منطقه ای و خط 3و4 آن توسط مدیریت آب و خاک سازمان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: سیاست وزارت حهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی استان این است که تشکل های بخش کشاورزی در تصمیم گیری ها نقش بسزایی داشته باشند.

اسکندری ادامه داد: انجام طرح کاداستر و صدور سند برای اثبات مالکیت یکی از برنامه های اصلی سازمان است و این طرح در حدود 30 درصد از اراضی استان انجام گرفته است.

کد خبر 30799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha