گفت‌وگوی کاظمی و همتی درباره تقویت روابط اقتصادی و مالی عراق و ایران

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق و رئیس بانک مرکزی ایران همکاری میان دو کشور و راه های تقویت روابط دو جانبه در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی و مالی را بررسی کردند.

به گزارش کردپرس، دفتر اطلاع رسانی مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید عراق عصر امروز (چهارشنبه) با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که وی در شهر بغداد پذیرای عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه بوده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، نخست وزیر عراق و رئیس بانک مرکزی ایران در دیدار خود همکاری مشترک میان دو کشور و راه های تقویت روابط دو جانبه در زمینه های مختلف به ویژه بخش های اقتصادی و مالی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پیش از آن نیز روابط عمومی بانک مرکزی گزارش داد که همتی در این دیدار، ضمن ابلاغ سلام حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به کاظمی و تشکر از پشتیبانی وی بابت گسترش روابط و همکاری های دو جانبه، عنوان کرد: امروز با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی عراق، جلسات سازنده ای داشتیم و به توافق های خوبی دست یافتیم چرا که در ماه های گذشته در اجرای تفاهم سال قبل مشکلاتی به وجود آمده بود که امروز خوشبختانه به این نتیجه مشترک رسیدیم که از منابع ایران در کشور عراق بابت تامین کالاهای اساسی استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار داشت: ما در مذاکرات با دوستان عراقی تاکید کردیم که نمی خواهیم عراق در این تفاهم نامه متحمل آسیبی شود، بنا بر این توافق کردیم در چارچوب تفاهم نامه مشترک دو کشور، در موارد غیر تحریمی با یکدیگر همکاری کنیم.

همتی در ادامه با اشاره به حجم مراودات تجاری بخش دولتی و خصوصی دو کشور، تصریح کرد: بایستی بر روی افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق تمرکز کنیم؛ امیدواریم با تاکیدات شما به بانک مرکزی عراق بتوانیم توافق ها را هر چه سریع تر عملیاتی کنیم.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با حضور ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد، ضمن تاکید بر همکاری کشورش در رفع مشکل پرداخت به ایران بابت واردات برق و گاز، گفت: با مسئولان مربوطه در این امر، جلساتی داشته ام و در جریان مشکلات هستم، از آنها خواسته ام که برای برطرف کردن این قبیل مسائل همکاری لازم را داشته باشند و پیغام ما برای دوستان مان در تهران این است که کشور عراق در این مسیر گام برمی دارد.

کاظمی در ادامه نیز یادآور شد: در خصوص حل مشکلات انتقال پول به شیوه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شما هم توافق کامل داریم و همکاری لازم را به عمل می آوریم؛ علاوه بر این تجار عراقی نیز علاقه مند به همکاری هستند و شخصا دستور داده ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود.

نخست وزیر عراق با ابراز امیدواری نسبت به این که هرچه زودتر تحریم های ظالمانه علیه ایران پایان یابد، افزود: امید داریم که شرایط به حالت عادی بازگردد؛ ما آمادگی داریم در کنار شما باشیم، ما به شما در شرایط سخت موجود کمک می کنیم همان گونه که ایران در شرایط دشوار در کنار ما بود.

کاظمی ضمن تاکید بر این مسئله که مطالبات ایران باید به صورت کامل پرداخت شود، عنوان کرد: همکاران من از تجربیات دوستان ایرانی در خصوص مواجهه با چالش ها استفاده خواهند کرد.

نخست وزیر عراق با تشکر از ایران در خصوص صادرات برق به کشورش، ادامه داد: تجارت در دولت من یک هدف اصلی است و هر چند به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار کاهش مبادلات شدیم اما این مراودات در آینده نزدیک بین دو کشور تداوم و افزایش خواهد داشت.

کد خبر 303512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha