کردها مانع اصلی تشکیل دولت جدید عراق هستند

سرویس جهان- نشریه هیل وابسته به کنگره آمریکا در تحلیلی اختلافات میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق را عامل اصلی تشکیل نشدن دولت جدید عراق و تهدیدی برای حاکمیت این کشور توصیف کرده است.

به گزارش پرس، نشریه هیل در گزارشی بررسی پیامدهای اختلافات دو حزب اصلی دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان بر موقعیت عراق پرداخته است.

این نشریه معتقد است کردها بزرگترین مانع بر سر تشکیل دولت جدید در عراق هستند. در این تحلیل با اشاره به سابقه بروز جنگ داخلی در اقلیم کردستان میان این دو حزب در دهه ۱۹۹۰، بر ادامه اختلافات و رقابت‌ها میان این دو حزب، آن‌هم در وضعیت کنونی عراق تاکید کرده و آن ها را رقبای مهم سیاسی و اقتصادی يکديگر در صحنه سیاسی عراق و اقلیم کردستان عراق دانسته است.

این نشریه یادآوری کرده است اگر این دو حزب بر سر نامزد مشترکی برای پست ریاست جمهوری عراق توافق کرده بودند، اکنون عراق صاحب دولت جدیدی شده بود.این نشریه علت ناموفق بودن جلسات متعدد پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق را اصرار بیهوده این دو حزب بر معرفی نامزد جداگانه عنوان کرده است.

نشریه نزدیک به نهادهای قانونگذاران آمریکا معتقد است کردها باید درک کنند که تشکیل دولت اکثریت در عراق که خود عاملی برای ناموفق بودن تلاش‌ها برای ایجاد آن بوده‌اند، بیشتر می تواند به نفع اقلیم کردستان عراق باشد.

این نشریه هشدار داده است اگر موانع همچنان ادامه داشته باشد ممکن است کار به برگزاری دوباره انتخابات شود که شاید این بار به نفع جریان حامی تشکیل دولت اکثریت در کشور نباشد.

نشریه هیل درباره عمق خطر ادامه اختلافات میان دو حزب کردی در عراق او گفته است نامه اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به مقامات ارشد اقلیم کردستان و حزب دموکرات نشانه جدی بودن خطرات ادامه این اختلافات بوده و رئیس جمهور آمریکا دو حزب را به اتخاذ موضع مشترک و وحدت ترغیب کرده است.

این نشریه تأکید کرده است این اقدام بایدن بسیار دیر انجام شده است. نشریه هیل معتقد است موضع کنونی کردها در خصوص دولت عراق سازنده نیست و آنها اکنون باید همه تلاش خود را برای موفقیت در تشکیل دولت جدید عراق به کار بگیرند.

کد خبر 30169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha