عضو ارشد چارچوب هماهنگی: به نامزد اتحادیه میهنی برای ریاست جمهوری رأی می دهیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک عضو ارشد چارچوب هماهنگی جریانات شیعه عراق از تصمیم این ائتلاف برای رأی دادن به نامزد اتحادیه میهنی کردستان خبر داد و تأکید کرد کرد صورتی که این حزب، برهم صالح یا هر نامزد دیگری را به عنوان نامزد رسمی خودش معرفی کند نمایندگان عضو فراکسیون چارچوب هماهنگی به وی رأی خواهند داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، "محمود حیانی" در این باره گفت: در صورتی که رأی گیری در جلسه انتخاب رئیس جمهور به آسانی و براساس قانون اساسی و آیین نامه مجلس برگزار شود پیش بینی می کنیم نامزد اتحادیه میهنی کردستان برای ریاست جمهوری انتخاب شود.

حیانی افزود: در صورتی که شرایط، مملو از هرج و مرج باشد نامزد ائتلاف سه گانه برای ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد.

یادآور می شود براساس عرف سیاسی حاکم بر عراق پس از سقوط صدام در سال 2003، پست ریاست جمهوری به کردهای آن کشور اختصاص می یابد. در میان کردها نیز بنا به تقسیم مناصب و نقش های داخلی، ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی و ریاست اقلیم کردستان به حزب دمکرات تعلق می گیرد. اما در دوره گذشته حزب دمکرات، اقدام به معرفی فؤاد حسین به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق نمود. در دوره اخیر نیز، این حزب ضمن مخالفت با نامزدی مجدد برهم صالح برای این پست عالی حاکمیتی، ابتدا "هوشیار زیباری" وزیر اقتصاد و امور خارجه اسبق عراق را برای این پست نامزد کرد و پس از رد صلاحیت وی نیز، "ریبر احمد" وزیر امور داخلی اقلیم کردستان را برای رقابت با هدف رسیدن به کرسی ریاست جمهوری عراق معرفی کرده است.

کد خبر 29320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha