برای تحقق دموکراسی در ترکیه ایجاد کردستان دموکراتیک خودمختار ضروری است

سرویس ترکیه -  آیلا آکات آتا نماینده سابق HDP  و فعال TJA در دفاعیات امروز خود در دادگاه کوبانی از ایده خودمختاری کردستان ترکیه برای تحقق دموکراسی در این کشور دفاع کرد.

به گزارش کردپرس، آیلا آکات آتا نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و فعال جنبش زنان آزاد (TJA) در دفاعیات امروز خود در دادگاه کوبانی از ایجاد یک کردستان دموکراتیک خودمختار به عنوان یکی از شرط های تحقق دموکراسی در ترکیه نام برد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، در چهامین روز از دهمین جلسه رسیدگی به پرونده اعتراضات کوبانی با 108 متهم از جمله رؤسای مشترک سابق HDP، و اعضای کمیته مرکزی این حزب، که در زندان سینجان آنکارا برگزار شد، به پرونده آیلا آکات آتا فعال TJA رسیدگی شد.

آتا در دفاعیات امروز خود با ارزیابی دلایل بازداشتش با یادآوری شهادت شاهدان پنهانی گفت: ««شاهد پنهانی مدعی شده است که من با اعضای ارشد سازمان تروریستی در ترکیه در تماس بوده ام. جهان دنیز که نامش در اینجا ذکر شده است در تصادفی در سال 2008 جان خود را از دست داده است. او در کمیسیون انتخابات حزب حضور داشت. نورالدین دمیرتاش رئیس حزب ما بود. در طول مدتی که روی موضوع قانون اساسی کار می کردم، با خیلی از افراد رابطه داشتم. من با نام هایی بسیار بالاتر (مدیران ارشد) از نام های لیست شده در اینجا رابطه برقرار کردم. عملیات علیه اعضای KCK تنها علیه اسامی ذکر شده در اینجا انجام نشد. دیگر کسی نمانده که هدف عملیات KCK نباشد. وکیل، روزنامه نگار، استاد دانشگاه... با هر کسی که تماس گرفتیم، پیشتر پرونده ای در KCK داشت.»

او با بیان اینکه انحلال احزاب، دستگیری ها و دیگر ابزارهای فشار از سوی حکومت نمی تواند مانع از مبارزه آنها شود، گفت: «ما به مبارزه خود ادامه می دهیم، به ویژه مبارزه زنان کرد یک مبارزه چهار پنج ساله نیست. ما هزاران سال است که می جنگیم. آنها همچنین می خواهند مبارزه زنان کرد را کم رنگ کنند. من مسئولیت همه کارهای خود را می پذیرم. TJA نیز مانند سایر نهادهای ما هدف قرار گرفت. گناه ما این بود که تنها گفتیم «nekuje» (نکشید). اما همه کسانی که دم از صلح زدند دستگیر شدند.»

نماینده سابق HDP با یادآوری اینکه آنها در سال 2012 بحث نظام پارلمانی را مطرح کرده و کنفرانسی در این خصوص برگزار کرده اند، گفت: «اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) نیز در این کنفرانس شرکت کردند. ما در آنجا مناظراتی درباره جمهوری دموکراتیک داشتیم. این نشستی بود از آنچه کردها واقعاً می خواستند. ما این بحث ها را در سال 2012 مطرح کردیم و احزاب اپوزیسیون ترکیه تازه به این مرحله رسیده اند.»

آتا درباره توئیت هایش که به عنوان اسنادی علیه او در کیفرخواست آمده اند، گفت: «من یک سیاستمدار هستم و درباره هر پدیده و موقعیتی که در جامعه ایجاد می شود نظری دارم. توییت‌های من در که در پرونده‌های قبلی نیز آمده بودند، بر اساس نظر دادگاه قبلی غیر مجرمانه اعلام شدند، اما دادگاه شما آنها را ضمیمه پرونده جدید کرده است.»

او با اشاره به این موضوع که تعداد بازداشتی های زن در این پرونده ها بیش از مردان است، گفت: «حکومت می داند که زنان هزینه مبارزه را می پردازند. این پرونده فقط علیه کردها و HDP نیست. این پرونده، یک پرونده علیه زنان است.»

آتا افزود: «تمام گفته های من که تبدیل به خبر شده اند به عنوان مدرک جرم به این پرونده ضمیمه شده اند. بنری که روی آن نوشته شده بود «ما طرفدار زندگی هستیم نه مرگ» ضمیمه پرونده من شده است. آیا طرفدار زندگی بودن جرم است؟»

نماینده پیشین HDP درباره اتهام تجزیه طلبی گفت: «در بیانیه ای گفته ام که کردستان بخشی از این جغرافیا است. من در آنجا درباره یک واقعیت تاریخی سخن گفته ام، نه مرزهای کشور. اگر خواستار تجزیه کشور بودم مستقیماً به آن اشاره می کردم. اما می گویم که ایجاد کردستان دموکراتیک خودمختار یک نیاز ضروری برای تحقق یک ترکیه دموکراتیک است.»

کد خبر 28502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha