احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش در مریوان ظرفیتی برای توسعه گردشگری کردستان است

سرویس کردستان - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش در مریوان، ظرفیتی برای توسعه گردشگری کردستان است.

به ‌گزارش کرد پرس، یعقوب گویلیان در بازدید از عملیات احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش مریوان، گفت: مریوان به عنوان یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع ‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

وی اظهار کرد: بافت کلاش، یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار است که از طریق آن امرار معاش خود را تامین می‌کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان افزود: این هنر صنعت به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریور ماه سال ۹۶ در شورای ثبت جهانی صنایع‌دستی یونسکو به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران جهانی شد.

گویلیان ادامه داد: راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم، امری ضروری بود که خوشبختانه در راستای توسعه، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان کلاش‌ مریوان و سایر مناطق دیگر استان، آموزش، بازاریابی، فروش و پیگیری مشکلات کلاش‌بافان و همچنین تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این دبیرخانه در حال احداث است.

وی یادآور شد: ثبت جهانی کلاش باعث شد این صنعت در جهان به برندی تبدیل و مورد توجه بیش از پیش مردم و مسئولان قرار گیرد و در جذب گردشگرداخلی و خارجی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان بیان کرد: قدمت بافت این کلاش در بین مردم مریوان به یک‌هزار سال پیش برمی‌گردد و زنان و مردان این شهرستان با میل و رغبتی خاص آن را از موادی کاملا طبیعی، دست‌ساز و بدون استفاده از هرگونه مواد صنعتی و آلاینده می‌بافند.

گویلیان اظهار کرد: این شهر با بیش از چهارهزار هنرمند بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به طوری که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال است.

وی افزود: امیدواریم این دبیرخانه بتواند توسعه بیش از پیش صنایع‌دستی مریوان و همچنین استان را فراهم آورد و موجب توسعه گردشگری در استان شود.

کد خبر 28306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha