ممنوعیت کشت چغندرقند در جنوب آذربایجان غربی با تهدید قطع برق!

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: به طور ویژه در جنوب استان و حوزه سد بوکان باید کشت چغندرقند ممنوع شود و ما از طریق قطع برق، مصرف آب در بخش کشاورزی این منطقه را کنترل خواهیم کرد.

به گزارش کردپرس، از استانداری؛ یاسر رهبردین در نشست شورای حفاظت از منابع آبی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استان با وجود بارش های خوب زمستانی، همچنان با کم آبی روبروست و هنوز این مشکل برطرف نشده، گفت: ناچار هستیم تا کشاورزی استان را به سمت الگوی کشت کم آب طلب سوق دهیم و این امر باید از هم اکنون برنامه ریزی شود.

او افزود: به طور ویژه در جنوب استان و حوزه سد بوکان باید کشت چغندرقند ممنوع و آب فقط برای گندم، کلزا و غلات مصرف شود.

رهبردین تصریح کرد: ما از طریق قطع برق، کنترل های لازم را در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی در این منطقه اعمال می کنیم.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی بیان کرد: فقط باید برای حفظ باغات موجود تلاش شود و توسعه باغ ها نیز باید از دستور کار خارج شود.

رهبردین با اشاره به اینکه باید برای استفاده بهینه از آب در آذربایجان غربی سرمایه گذاری اساسی صورت گیرد، ادامه داد: ۱۳ روش تامین اعتبار در این خصوص وجود دارد ولی مدیران فقط به اعتبارات استانی توجه دارند و ۱۲ روش دیگر را رها کرده اند.

او با بیان اینکه در شرایط حدی آب و هوایی هستیم، گفت: امسال هم احتمال خشکسالی داریم و باید اقدامات مناسب این وضعیت را در دستور کار قرار دهیم و پیگیر دریافت اعتبارات ویژه در این خصوص از مرکز نیز باشیم.

سرپرست معاون عمرانی استاندار با اعلام ضرب الاجل تا ۲۵ اسفندماه جاری برای تمهید برنامه های ویژه حوزه های مختلف برای مقابله با کم آبی افزود: این برنامه ها باید برپایه تامین آب شرب پایدار و تامین حداقل آب کشاورزی با لحاظ آب زیرزمینی تمهید شود.

رهبردین گفت: یک میلیون و ۸۰ هزار نفر در استان با بخش کشاورزی در ارتباط هستند و معیشت آنها از این طریق تامین می شود که این آمار، نشان دهنده لزوم برنامه ریزی دقیق در این حوزه است/.

کد خبر 28206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha