گسترش سایه فقر و ناامنی بر رقه، پایتخت سابق داعش در سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دلیل فقر گسترده و ناامنی در شهر رقه تحت کنترل کردهای سوریه، بسیاری از مردم در حال ترک شهر هستند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شهر رقه سوریه که زمانی پایتخت داعش محسوب می شد بعد از آزادسازی آن از دست این گروه تروریستی، اکنون تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه وابسته به کردهای سوریه است.

با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از وضعیت وخیم اقتصادی ساکنان این شهر خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از محمد نور، رئیس مشترک شورای شهر رقه نوشت: فقط در سال 2021 حدود 3000 تن از ساکنان شهر برای رسیدن به اروپا مخفیانه به ترکیه رفته اند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بیکاری، حضور گروه های تبهکاری، ترس از بازگشت داعش و ناامنی باعش شده است اکثر ساکنان رقه به فکر مهاجرت از آن و رفتن به نقطه امن دیگری هستند.

این خبرگزاری هشدار داد فقر و بیکاری در این شهر اکثرا عرب نشین تحت کنترل کردهای سوریه به بالاترین حد خود رسیده است. آنهایی که تمکن مالی دارند در حال مهاجرت هستند و آنهایی که توانایی تامین پول قاچاقچیان انسان به ترکیه و اروپا را ندارند منتظر فرصت هستند.

ساکنان این شهر می گویند همچنان 30 درصد شهر مخروبه بوده و تعداد قابل توجهی در میان مخروبه های جنگ زندگی می کنند. آب و برق هم به صورت محدود در دسترس ساکنان رقه است.

مقامات کرد شهر گفته اند سال گذشته 27000 نفر از آنها درخواست شغل کرده اند اما آنها نتوانسته اند حتی یک نفر را استخدام کنند.

فقر و بیکاری فرصت خوبی برای داعش فراهم کرده است تا با پیشنهادهای مالی بتواند افراد را جذب کند. این مسئله احتمال قدرت گرفتن داعش در این منطقه با استفاده از فقر و بیکاری را افزایش داده است.

برخی ساکنان رقه به این خبرگزاری گفته اند تنها راه، مهاجرت به خارج از سوریه بویژه اروپاست، آنهایی که خانه و اموالی دارند آن را به حراج گذاشته اند تا شاید بتوانند خود را به اروپا بویژه آلمان رسانده و خود و خانواده شان را از دست داعش، بیکاری و فقر برهانند.

کد خبر 28028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha