چرا انتخابات کردهای سوریه به تعویق افتاد؟

سرویس جهان- برخی کارشناسان مسائل ترکیه و کردها معتقدند که تهدیدهای ترکیه و نگرانی های آمریکا عامل اصلی تعویق مجدد برگزاری انتخابات در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه بوده است.

به گزارش کردپرس، اداره خودگردان کردی بعد از تصویب « قرارداد اجتماعی» در چند ماه پیش، قرار بود 4 روز دیگر انتخابات محلی را در شمال و شمال شرق سوریه برگزار کند. این تصمیم کردها با واکنش منفی ترکیه، همسایه شمالی کردهای سوریه و آمریکا به عنوان تنها متحد کردهای سوریه مواجهه شد.

در حالی که صالح مسلم، از رهبران ارشد کردهای سوریه هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آمریکایی المانیتور بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر یعنی 11 ژوئن تاکید کرده بود اما تنها دو روز بعد از این مصاحبه، اداره خودگردان کردی اعلام کرد برگزاری انتخابات چند ماه به تعویق افتاده است.

ترکیه، آمریکا، شورای میهنی کرد سوریه و مسیحیان کاتولیک ساکن شمال و شمال شرق سوریه از جمله مخالفان اصلی برگزاری این انتخابات بودند. اما آنکارا در کنار اعلام مخالفت، نسبت به پیامدهای جدی این اقدام کردهای سوریه که می تواند شامل حمله نظامی هم باشد، هشدار داده بود.

کارشناسان مسائل سوریه، ترکیه و کردها تحلیلهای مختلفی درباره علت تعویق انتخابات محلی کردهای سوریه ارائه کرده اند. امبرین زمان، کارشناس سمائل کردها و ترکیه در یادداشت خود که در نشریه المانیتور منتشر کرده، معتقد است علت اصلی تعویق انتخابات عمومی در مناطق تحت کنترل کردها؛ شامل تعیین شهرداران و شوراهای محلی در این مناطق، مخالفت سفت و سخت دولت جو بایدن، به عنوان حامی کردهای سوریه با این انتخابات بوده است.

فابریس بالانش، تحلیلگر مسائل سوریه درباره علت تعویق انتخابات در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به شبکه وی او ای گفت: کردهای سوریه به دنبال کسب مشروعیت بیشتر سیاسی هستند تا در فضای مناسب تر و با مخالفت کمتری آن را برگزار کنند.

اسلی آیدین تاش باش، تحلیلگر مسائل کردها در اندیشکده بروکینگز نیز معتقد است برگزاری انتخابات توسط کردهای سوریه تهدیدی برای روابط در حال عادی شدن آنکارا و واشنگتن است. به همین دلیل، این انتخابات ممکن بود روابط میان ترکیه به عنوان دشمن اداره خودگردان کردی و آمریکا به عنوان متحد کردهای سوریه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل با مخالفت آمریکا فعلا موضوع برگزاری انتخابات در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه باز هم به تعیق افتاده است.

کد خبر 2771418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha