صادق نجفیان؛ از رجزخوانی ارتش تا سبکی متفاوت در موسیقی کُردی

سرویس ایلام - صادق نجفیان از خوانندگان نوظهور موسیقی کردی در ایلام است که با صدای متفاوت و نگاهی نو توانسته سبکی متفاوت در موسیقی کردی ایلامی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، صادق نجفیان، در سال ۱۳۶۷ در زمان جنگ و ایام معروف به «جنگ‌ شهرها» و آوارگی مردم، در بخش آسمان‌آباد استان ایلام متولد شده است. تبار مادری خانواده‌ی او گیلانغربی و تبار پدرش ایلامی و خودش نیز ساکن شهر ایلام است. او در یک خانواده‌ی متوسط شهری پرورش یافته و بعدها با از دست دادن پدر، فراز و فرودهای بسیاری در زندگی پشت سر نهاد که باعث پختگی و آبدیدگی او در کوران حوادث روزگار شده است.

استعداد هنری و شعری در خاندان مادری نجفیان، ارثی است و از این حیث در بستر زبان مادری و فرهنگ محلی، آموزش‌های غنی غیررسمی لازم را در باب تسلط به زبان و شعر و نغمه‌ها و نواهای کُردی کسب کرد و به‌واسطه‌ی این عوامل، از ۱۶ ‌سالگی در محافل و مجالس، موسیقی اجرا می‌کند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌ویژه در اجرای موسیقی کُردی که نجفیان هنرنمایی افزون‌تری از خود نشان داد.

صادق نجفیان؛ از رجزخوانی ارتش تا سبکی متفاوت در موسیقی کُردی

در همان سنین، به دعوت یک از گروه‌های موسیقی کشوری- که استعداد او را تشخیص داده بودند- به مدت ۱۴ شب در شهرستان چابهار اجرای زنده داشت و بعدها که به خدمت سربازی رفت، به‌واسطه‌ی نوا و حنجره‌ی گرمی که داشت رجزخوان یکی از واحدهای بزرگ ارتش در غرب کشور شد. پس از پایان خدمت سربازی، خوانندگی و موسیقی را به‌ صورت جدی و حرفه‌ای پی گرفته است.

ابتدا در نزد استاد فرید الوندی در ایلام سولفژ آموخته و سپس ترانه‌ها و تصنیف‌های خود را با آهنگ‌سازی و تنظیم استاد امیر بشیری منتشر کرد که این تصانیف خیلی زود مورد توجه مردم و مشتاقان موسیقی و زبان کُردی قرار گرفت و موفق به اجرای آهنگ‌های خود در جشنواره‌ها و محافل فرهنگی متعدد شد که از آن میان می‌توان به اجرای موسیقی در کنگره‌ی سرداران و ۳ هزار شهید ایلام اشاره کرد.

سبک هنری نجفیان «پاپ کُردی» است. در این سبک می‌توان او را صاحب شیوه و طرز خاص و آغازگر راه جدیدی در موسیقی کُردی ایلام دانست. چنانکه پیش‌تر ذکر شد، نجفیان از حیث تباری ریشه در ایلام و کرمانشاه دارد و از این حیث می‌توان اشتراک فرهنگی و زبانی این دو استان را در اجراهای او به‌نیکویی دریافت. لحن و لهجه، و خاصه تأکیدات و روشنی بیان او در اجرای موسیقی چشمگیر و خاص است.

صادق نجفیان در انتخاب شعر نیز هوشمندانه عمل کرده و شعرهایش را از بین سروده‌های شاعران بزرگ ایلام و کرمانشاه از جمله ظاهر سارایی، سعید عبادتیان، ایرج خالصی، پرویز بنفشی، حبیب‌الله بخشوده، سمیه مهری و... انتخاب می‌کند و غنای شعرهای انتخاب‌شده به موسیقی او هویتی خاص می‌بخشد.

او گرچه در ایلام و کرمانشاه صاحب نام و آوازه است اما هنوز هزار باده‌ی ناخورده در رگ تاک استعداد اوست و در آینده از او بیشتر خواهیم شنید.

صادق نجفیان آلبومی از آثار خود را آماده انتشار دارد که به‌زودی منتشر خواهد شد.

صادق نجفیان؛ از رجزخوانی ارتش تا سبکی متفاوت در موسیقی کُردی

کد خبر 2771434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha