آزادی صباحات تونجل و آیلا آکات آتا؛ از آزادی مان شرمنده و خشمگینیم + فیلم

سرویس ترکیه - پس از صدور حکم آزادی برای شماری از زندانیان سیاسی پرونده کوبانی،  صباحات تونجل و آیلا آکات آتا نیز از زندان فوق امنیتی سینجان آنکارا آزاد شدند.

به گزارش کردپرس، پس از صدور حکم آزادی برای شماری از زندانیان سیاسی پرونده موسوم به کوبانی،  شب گذشته  صباحات تونجل و آیلا آکات آتا  زندانیان سیاسی کُرد نیز از زندان فوق امنیتی سینجان آنکارا، جایی که سال ها در آن در بند بودند، آزاد شدند. آنها در اولین سخنان خود پس از آزادی در مقابل در زندان از احکام سنگین صادر شده علیه فعالان سیاسی کُرد ابراز انزجار کردند. 

دوستان ما به خاطر همبستگی با کُردها به زندان افتادند

بنا بر گزارش ژن نیوز، صباحات تونجل، با بیان اینکه آنها از احکام صادر شده علیه فعالان سیاسی کُرد خشمگین هستند، گفت: «این احکام نه از جهت اخلاقی، نه از جهت وجدانی و نه قانونی قابل پذیرش نیستند. بله، ما آزاد شدیم، اما دوستان ما به چندین دهه زندان محکوم شده اند. اساساً آنها دلیل همبستگی با مردم کوبانی مجازات شده اند. کسانی که با مردم کرد همبستگی داشته باشند مجازات می شوند. ما می دانیم که این به چه معناست. این فقط مجازات نیست، آنها با این احکام به ما پیام داده اند که در واقع در تشدید مسئله کرد و در جنگ و درگیری اصرار دارند. هنوز هم بر سر تحقق سیاست دموکراتیک در ترکیه مانع تراشی می کنند.»

ما خوشحال نیستیم، خشمگین هستیم

او افزود: «ما الان کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. ما دوستان خود را در داخل زندان جا گذاشته ایم. با وجود اعمال انزوای شدید علیه زندانیان سیاسی در زندان ها، آنها در تلاش برای هموار کردن سیاست دموکراتیک در ترکیه هستند. زندانیان بیمار در ترکیه گروگان گرفته شده اند. آیا در چنین فضایی می توان دم از دموکراسی، صلح و عادی سازی روابط زد؟ ما در چنین فضایی نمی توانیم خوشحال باشیم که آزاد شده ایم. ما خشمگین هستیم اما انرژی خشم خود را در مسیر درست هدایت خواهیم کرد.»

از همان جایی که متوقف شده بودیم، ادامه خواهیم داد

تونجل با بیان این که «مبارزه تنها برای مطالبه دموکراسی کافی نیست و نیاز به سازماندهی وجود دارد» گفت: «همیشه یک آغاز تازه وجود دارد. ما همیشه در حال ایجاد مسیر های تازه هستیم. ما بهای سنگینی در این مبارزه پرداخته ایم اما این باعث نمی شود که از مبارزه خود عقب نشینی کنیم. از این پس ما همیشه مقاومت خواهیم کرد. ما این را می دانیم، از همان جایی که متوقف شده بودیم، ادامه خواهیم داد.»

ما از آزادی مان احساس شرم می کنیم

آیلا آکات آتا در سخنانی گفت: «خیلی بد است که ما در هنگام آزادی به جای شادی باید احساس شرم کنیم. ما شرمنده ایم که دوستانمان را در زندان جای گذاشته و آزاد شده ایم. البته ما نیستیم که باید خجالت بکشیم بلکه کسانی که مسئول زندانی شدن دوستان ما بودند، آنها هستند که باید شرمنده باشند.»

فعال سیاسی کُرد در ادامه سخنان خود بر لزوم تداوم مبارزه سیاسی تا نیل به آزادی و صلح تاکید کرد.

لازم به ذکر است که رای دادگاه اعتراضات کوبانی که در آن 108 نفر از سیاستمداران کرد از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رؤسای مشترک پیشین HDP محاکمه شده اند، روز گذشته 16 می اعلام شد. بر اساس تصمیم دادگاه صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک پیشین HDP مجموعا به 42 سال و فیگن یوکسک داغ رهبر مشترک پیشین دیگر HDP به بیش از 30 سال، همچنین احمد ترک سیاستمدار کهنه کار کرد و شهردار ماردین به 10 سال زندان محکوم شدند.

کد خبر 2770609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha