کمیسیون انتخابات عراق تمامی فعالیتها خود برای انتخابات پارلمانی کردستان را متوقف کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- تلویزیون کردستان 24 وابستە بە مسرور بارزانی ادعا کرد کە کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تمامی فعالیتهای خود برای انتخابات پارلمانی کردستان را متوقف کرد.

به گزارش کردپرس، روز چهارشنبه 01/05/2024، یک منبع عالی در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به کردستان 24 گفت: این کمیسیون تمامی فعالیتها برای انتخابات دور ششم پارلمان کردستان متوقف کردە است.

به گزارش کردستان24، انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در ژوئن سال جاری برگزار نمی شود، چند ماه به تعویق می افتد و هفته آینده نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، تاریخ جدیدی را برای برگزاری انتخابات ششمین دوره پارلمان تعیین می کند.

پیش از این، نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در اظهاراتی به کردستان 24 گفته بود: پیش بینی می شود ششمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان به ماه اکتبر موکول شود.

توقف فعالیتهای کمیسیون درحالی است که دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان در 18 مارس 2024 طی بیانەای اعلام کرد: «به نفع مردم و میهن خود میدانیم که زیر بار پذیرش یک تصمیم غیرقانونی و تحمیلی خارج از اراده مردم اقلیم کردستان و نهادهای قانونی آن نرویم و در انتخاباتی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی که زیر سایۀ یک نظام تحمیلی برگزار می‌شود، شرکت نخواهیم کرد».

حزب دمکرات کردستان این موضع را پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق اتخاذ کرد. دادگاه فدرال پس از 11 بار تعویق جلسات رسیدگی به قانون انتخابات پارلمانی، در 21 فوریه 2024، درخصوص انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان حکمی مبنی بر تقسیم اقلیم کردستان به چهار حوزه انتخاباتی و انحلال 11 کرسی اقلیت های پارلمان کردستان صادر کرد که بر اساس این حکم تعداد کرسی های پارلمان کردستان از 111 کرسی به 100 کرسی کاهش خواهد یافت.

در واکنش به این تصمیم، تمامی احزاب و جریانهای سیاسی دو اقلیت مسیحی و ترکمان (به جز جبهه ترکمان) تصمیم به تحریم انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان گرفتند.

کد خبر 2770018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha