بغداد به دنبال گرفتن درآمدهای نفتی و غیرنفتی اقلیم کردستان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مشاور نخست وزیر عراق گفت: «عراق به شرط خود مبنی بر دریافت درآمدهای نفتی و غیرنفتی اقلیم کردستان جهت ارسال حقوق کارمندان اقلیم اصرار دارد».

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، مسئله حقوق کارمندان اقلیم کردستان در دیدارهای بسیاری در آمریکا مورد بحث قرار گرفته است. فرهاد علاءالدین، مشاور محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق، در گفتگو با روداو گفت: «همه حقوق بگیران اقلیم کردستان باید در بانک های تعیین شده از سوی دادگاه فدرال حساب بانکی باز کنند، ما به ارسال حقوق آنها مشروط بر اینکه دولت اقلیم کردستان به تحویل درآمدهای نفتی و غیرنفتی پایبند باشد، ادامه خواهیم داد».

دادگاه فدرال بانک هایی که ارسال حقوق کارمندان را برعهده دارند، مشخص کرده است، مشاور نخست وزیر عراق گفت: «اما دولت اقلیم کردستان می گوید بانک های دیگری نیز وجود دارند که این مشکل بزرگی نخواهد بود و قابل حل است».

نخست وزیر عراق و هیئت همراه در 2024/04/13 وارد آمریکا شدند و با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، برت مک گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با دیدار کردند.

در سفر محمد شیاع سودانی به آمریکا، درخصوص روابط عراق و آمریکا گفتگو شد. فرهاد علاءالدین می گوید: «در دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا درمورد از سرگیری صادرات نفت بحث و تبادل نظر شده است».

فرهاد علاءالدین معتقد است که صادرات نفت اقلیم کردستان برای آمریکا حائز اهمیت است، به ویژه زمانی که انتخابات در آمریکا در حال برگزاری است، زیرا صادرات نفت باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد و درصورت کاهش قیمت نفت، قیمت بنزین نیز در بازارهای آمریکا کاهش خواهد یافت.

مشاور نخست وزیر عراق تصریح کرد که مقامات آمریکا سوالات زیادی درباره نحوه صادرات نفت از طریق خط لوله ترکیه داشتند.

وی درمورد علت عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان اشاره کرد: «شرکت ها حاضر به آغاز صادرات مجدد نفت اقلیم کردستان نیستند. آنها خواستار بازپرداخت بدهی خود از دولت اقلیم کردستان که حدود 3 میلیارد دلار است، هستند و می خواهند پول نفت فروخته شده مستقیم به حساب خود آنها پرداخت شود».

فرهاد علاءالدین که در دیدار هیأت عراقی با رئیس جمهور آمریکا حضور داشت، گفت: «رئیس جمهور آمریکا از بسیاری از مسائل مربوط به کشورها مطلع است. این مسائل و اطلاعاتی در این خصوص از طریق وزارت خارجه در اختیار او گذاشته می‌شود. خود جو بایدن از جزئیات اوضاع کنونی عراق به خوبی آگاه است و قبلا روی آن کار کرده است».

وی تأکید کرد که در دیدار نخست وزیر عراق در آمریکا هیچ بحثی درخصوص خروج نیروهای آمریکا و ائتلاف بین الملل صورت نگرفته است.

کمیته عالی نظامی عراق و آمریکا نیز برای تعیین ماهیت روابط میان عراق و ائتلاف بین المللی ضد داعش جلسات متعددی برگزار کرده‌اند.

در این جلسات درباره فعالیت های این کمیته فرعی که در دسامبر 2024 آغاز شد و مسئول بررسی و ارزیابی تهدیدات داعش، محیط عملیات ها، اوضاع امنیتی و ظرفیت نیروهای امنیتی عراق است، بحث و گفتگو شده است.

کد خبر 2769620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha