مالکیت ۴۸ درصد از اراضی کشاورزی کردستان تثبیت شد

رئیس کل دادگستری کردستان گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹ هزار و ۸۶۰ قطعه از اراضی کشاورزی استان و در مجموع تاکنون مقدار ۴۳۶ هزار و ۶۲۶ هکتار معادل ۴۸ درصد از اراضی کشاورزی کردستان تثبیت و منجر به صدور سند مالکیت شده اند.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی گفت: در راستای تشکیل پرونده، تثبیت و صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی در استان کردستان، ۱۲ قرارداد با رویکرد صدور اسناد مفروزی برای اراضی زراعی و کشاورزی با شرکت های مشاور در سطح استان منعقد شده که تعداد ۷ قرارداد آن تحت عنوان «تهیه نقشه و تطبیق و مستند سازی مناطق کشاورزی (زراعی و باغی) تا مرحله تثبیت» مربوط به مناطقی که فاقد نقشه قطعاتی مفروزی است و تعداد ۵ قرارداد آن تحت عنوان «تطبیق و مستند سازی مناطق کشاورزی زراعی و باغی تا مرحله تثبیت» مربوط به مناطقی که دارای نقشه قطعاتی مفروزی اراضی هستند، است.

وی افزود: شرکت های مشاور تاکنون در اجرای قراردادهای منعقده تعداد ۱۸ هزار و ۴۵۹ پرونده را به مساحت ۲۶ هزار و ۵۵۰ هکتار تشکیل داده اند که در سال جاری تعداد ۹ هزار و ۸۶۰ قطعه از اراضی کشاورزی استان و در مجموع تاکنون مقدار ۴۳۶ هزار و ۶۲۶ هکتار معادل ۴۸ درصد از اراضی کشاورزی استان کردستان تثبیت و منجر به صدور سند مالکیت شده اند.

رئیس کل دادگستری کردستان اظهار کرد: در راستای مناطق حاشیه نشین و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و بافت مسکونی روستایی نیز قرارداد تهیه نقشه مناطق حاشیه نشین به میزان ۱۰۰ هکتار و قرارداد تهیه و جانمایی نقشه شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و بافت مسکونی روستایی به میزان هزار و ۵۰ هکتار و قرارداد تکمیل، بروزرسانی، تهیه و جانمایی نقشه مناطق شهری و حومه به میزان ۲۰۰ هکتار با شرکت های مشاور منعقد شده و تماماً نیز محقق شده و نقشه های مربوطه در مرحله اخذ تائیدیه از سازمان نقشه برداری کشور هستند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: قرارداد تهیه و جانمایی نقشه سایر دستگاه ها به میزان ۲ هزار قطعه به جهت تهیه نقشه املاک و اراضی دستگاه های اجرایی با شرکت مشاور منعقد شده که بیش از ۹۸ درصد قرارداد تحقق یافته و در مرحله تثبیت و صدور سند است.

وی یادآور شد: در راستای پاسخ استعلامات الکترونیک در سال جاری تا کنون تعداد ۳۲ هزار و ۴۱۰ فقره استعلام الکترونیکی به ادارات ثبت سطح استان واصل شده که میزان ۳۱ هزار و ۷۵۶ مورد معادل ۹۸ درصد آنها در بازه زمانی تعیین شده ۲ روز ارسال پاسخ شده است.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: در راستای ثبت خلاصه معاملات الکترونیکی در سال جاری تا کنون تعداد ۳۸ هزار و ۹۴۵ فقره خلاصه معامله الکترونیکی به ادارات ثبت سطح استان واصل شده که میزان ۲۸ هزار و ۸۰۰ فقره معادل ۹۹.۵ درصد آنها در بازه زمانی تعیین شده ۲ روز ثبت سیستم شده‌اند.

حسینی گفت: در راستای تبدیل اسناد مالکیت تک برگ به تک برگ در سال جاری تا کنون تعداد ۳۸ هزار و ۱۳۵ فقره سند تک برگ حدنگار تعویض و چاپ و صدور مجدد شده اند و در راستای تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ در سال جاری نیز تا کنون تعداد ۸ هزار و ۵۳۵ فقره سند دفترچه ای تعویض و تبدیل به سند تک برگ حدنگار شده اند.

وی اظهار کرد: در راستای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی در سال جاری مجموعاً ۱۶ هزار و ۱۷۶ رای برای همین تعداد پرونده (۱۱ هزار و ۱۶۰ فقره رای مثبت و ۴ هزار و ۲۵۲ فقره رای منفی و ۷۵۵ فقره رای مثبت بدون جلب نظر کارشناس) در هیئات های موضوع قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی ساختمان های فاقد سند رسمی مستقر در واحدهای ثبتی تابعه صادر شده که در مقایسه با ۹ هزار و ۵۳۴ رای مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری کردستان افزود: در راستای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال جاری تاکنون و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان برای تعداد ۳ هزار و ۴۴۴ فقره از املاک و خانه های روستایی و تعداد ۳۷۷ فقره از املاک شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت سند مالکیت حدنگار ثبت و صادر شده است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در راستای تعداد اسناد مالکیت صادره در سال جاری و تا کنون تعداد ۷۲ هزار و ۴۰۰ فقره سند مالکیت حدنگار اعم از تک برگ به تک برگ، دفترچه به تک برگ در اجرای قانون ساماندهی، در اجرای قانون تعیین تکلیف و ..) در ادارات ثبت اسناد تابعه استان ثبت و صادر شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

کد خبر 2768790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha