ادهم بارزانی: فرافکنی هایی جهت ممانعت از برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در جریان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- ادهم بارزانی عضو سابق شورای رهبری حزب دمکرات کردستان در مصاحبه با رسانۀ صدای آمریکا گفت که شک دارد انتخابات اقلیم کردستان برگزار شود، چون گویا انتخابات آتی اقلیم به نفع برخی احزاب سیاسی نخواهد بود بنابراین تلاش می‌کنند با فرافکنی، وضعیت را به انحراف بکشانند و از برگزاری انتخابات جلوگیری کنند.

به گزارش کردپرس، ادهم بارزانی، عضو سابق رهبری حزب دمکرات کردستان طی یک مصاحبه با صدای آمریکا به تحلیل و بررسی وضعیت اقلیم کردستان و انتخابات آتی پارلمان کردستان پرداخت.

ادهم بارزانی به صدای آمریکا گفت: «انتخابات این بار پس از صدور حکم دادگاه فدرال و تغییر برخی از قوانین، تفاوت هایی با دورەهای قبل خواهد داشت، اما همچنان تهدیدهایی پیش روی انتخابات وجود دارد».

وی افزود: «من هنوز شک دارم انتخابات برگزار شود، برخی تلاش می‌کنند وضعیت را به انحراف بکشانند تا به تعویق بیفتد، نشانەهای زیادی وجود دارد که بیانگر این است انتخابات آتی به نفع برخی احزاب سیاسی حاضر در اقلیم نخواهد بود».

با اینکه پیش از این از طریق صدای آمریکا اعلام شده بود که ادهم بارزانی در حال تشکیل یک جبهه گسترده برای نقش آفرینی در عرصه سیاسی اقلیم است، اما وی  می‌گوید که هنوز تصمیم به شرکت در انتخابات آتی نگرفته است.

ادهم بارزانی گفت: «من فعلاً تصمیم قاطع خودم را اعلام نکرده ام، می‌خواستم با یک لیست بزرگ در انتخابات شرکت کنیم اما نگرانی هایی برای ما پیش آمد و توضیحی به ما داده نشد تا به نتیجۀ مناسبی برسیم که آیا شرکت کنیم یا خیر».

عضو سابق ریاست حزب دمکرات درخصوص احکام دادگاه فدرال مبنی بر تغییر قانون انتخابات اقلیم کردستان که تعداد کرسی های پارلمان را از 111 کرسی به 100 کاهش داد و 11 کرسی اقلیتها را حذف کرد، می‌گوید: «مردم علاوه بر خوشحالی از بابت این حکم، احساس امنیت بیشتری نسبت به آرای خود دارند».

ادهم بارزانی اظهار داشت: «با توجه به احکام دادگاه فدرال و برگزاری آن تحت نظارت عراق، اطمینان دارم شهروندان در این صورت مطمئن خواهند شد که آرای آنها نسبت به سالهای قبل در دست امین تری خواهد بود، زیرا قبلاً همه احزاب یکدیگر را به تقلب متهم می‌کردند».

وی همچنین بیان کرد: «تعداد افراد راضی از احکام دادگاه فدرال بسیار بیشتر از کسانی است که با آن مخالف اند، فکر می‌کنم اگر سیاست دولت در 32 سال اخیر به گونه‌ای بود که رضایت مردم را برای همکاری با خودشان جلب می‌کردند و فسادی وجود نداشت، وضعیت متفاوت تری داشتیم».

ادهم بارزانی مقامات اقلیم کردستان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آنها را به ضعف در واگذاری قدرت متهم کرده و می‌گوید ذهنیت سیاسی در اقلیم کردستان هنوز آمادگی پذیرش یک انتخابات پاک و پیروزی جریانی غیر از خود را ندارند.

وی در این باره اظهار داشت: «از اولین تجربه انتخابات اقلیم در سال 1992، انتخابات به عرصه انتقاد برای احزاب سیاسی شرکت کننده در آن تبدیل شد، قبل از اعلام نتایج، احزاب یکدیگر را به تقلب متهم کردند، در همه انتخابات بعدی اقلیم نیز انتخاباتی نبود که یکدیگر را متهم به تقلب نکرده باشند، احزاب شرکت کننده در انتخابات خودشان می دانند که چه کردەاند و چگونه انتخابات را انجام داده‌اند، نیازی نیست من دراین باره بیش از این صحبت کنم، همین که آنان خود به خودشان تهمت زدەاند کافی است».

وی در ادامه اضافه کرد: «آیا اگر یک حزب سیاسی در اقلیم بیشترین میزان آرا را کسب کند، به عنوان برنده پذیرفته می‌شود؟ باتوجه به تجربه 32 سال اخیر چنین چیزی پذیرفته نمی‌شود، من هنوز معتقدم که این ذهنیت هیچ تغییری نکرده است. آیا قدرت واگذار خواهد شد؟ من شک دارم و مردم هم این طور فکر می‌کنند».

کد خبر 2768408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha