ائتلاف متحد عربی: ملت عرب به هیچ عنوان راضی نخواهد شد که کرکوک به دست کُردها بیفتد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ سخنگوی اتئلاف عربی کرکوک ضمن بیان اینکه  تفاهمات احزاب عرب و حزب دمکرات کردستان در خصوص شورای استانی و تصدی پستهای این استان دچار تغییراتی شده است افزود حزب دمکرات کردستان در کرکوک تفکر ناسیونالیستی را دنبال می‌کند نه حزبی به همین دلیل است که در حال حاضر تفاهمات خوبی میان احزاب کردستانی در خصوص پست استانداری کرکوک برقرار است اما ملت عرب هیچگاه اجازه نخواهد داد که اداره کرکوک دوباره به دست کُردها بیفتد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو، عظام حمدانی سخنگوی ائتلاف عربی در مصاحبه با خبرنگار شبکه روداو گفت: در حال حاضر میان هر سه اقلیت کرکوک (کرد، عرب، ترکمن) اختلافات عمیق در خصوص تقسیم پستهای استانداری این استان وجود دارد و هیچ جناحی حاضر نیست که از تصدی این پست بگذرد.

وی افزود: اقلیتهای عرب از اینکه کرکوک همانند سالهای گذشته تحت اختیار کُردها باشد و تجربیات گذشته حاکمیت این گروه در کرکوک دوباره تکرار شود، واهمه دارند بنابراین ملت عرب تحت هیچ شرایطی راضی نخواهد شد که کرکوک یک بار دیگر تحت حاکمیت کُردها باشد.

حمدانی در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار احزاب پیروز انتخابات با نخست وزیر عراق در روز چهارشنبه تاریخ ۲۰۲۴/۲/۲۱ صحبت کرد و در این باره اعلام کرد سودانی می‌خواهد استاندار و شورای استانداری قوی در کرکوک بر سر کار آید اما قصد دخالت ندارد.

عظام حمدانی اعلام کرد احزاب کرکوک باید با هم به توافق برسند در غیر اینصورت باید حزبی به خاطر حزب دیگر سازش  و مصالحه کند و مسئولیت آن نیز بر عهده سودانی خواهد بود.

دوره ۲ سال به ۲ سال

عظام حمدانی در خصوص پیشنهاد ترکمن‌ها مبنی بر تقسیم پستهای کرکوک به صورت دوره ۲ ساله میان اقلیتها اظهار داشت این پیشنهاد ترک‌ها بود که رد شد.

حمدانی گفت: در گفتگوی میان اقلیتهای ترکمن پیشنهادی مبنی بر در نظر گرفتن مبنای ۳۲% برای اقلیتها در تقسیم پستهای کرکوک با این موضوع که پست استانداری کرکوک به صورت دوره‌ ۲ ساله در میان اقلیتهای این استان تقسیم شود ارائه گردید، اما این پیشنهاد پذیرفته نشد و در اصل پیشنهادی بود که از سوی وزیر امور خارجه ترکیه مطرح شد.

حمدانی گفت هیچگونه سناریو و  دخالتی را در امور کرکوک نمی‌پذیریم.

وی افزد فقط ائتلاف داخلی متحد عربی در کرکوک تشکیل ائئلاف داده است و تحت یک مجموعه وارد گفتگوها می‌شود، حتی اقلیتهای کُرد و ترکمن نیز در داخل مشکلات خاص خود را دارند اما چون احزاب کردستانی تفکر ناسیونالیتی را در کرکوک دنبال می‌کنند احتمال پیروزی آنها بیشتر است.

حمدانی در خصوص گفتگوی میان احزاب کُرد و اقلیتهای عرب در کرکوک اعلام کرد پیشتر احزاب عرب و حزب دمکرات کردستان تا حدودی به تفاهمات بسیار و همگرای دست یافته بودند، ام حزب دمکرات کردستان در کرکوم اندیشه ناسیونالیستی را دنبال می‌کند نه اندیشه حزبی به همین دلیل اکنون تفاهمات و همگرایی آنها در خصوص تشکیل استانداری کرکوک مانند قبل نیست.

پس از گذشت بیش از یک ماه از تایید نتایج انتخابات شوراهای استانی عراق هنوز شورای استانی کرکوک تشکیل نشده است و استاندا این استان تعیین نشده است.

به گزارش شبکه روداو قرار است در ابتدای هفته آینده یکبار دیگر ائتلاف اداره کرکوک به ریاست نخست وزیر عراق در بغداد به منظور تهیه پیش نویس توافقی درخصوص تعیین استانداری این استان تشکیل جلسه دهد.

   

کد خبر 2767636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha