موضع اتحادیه میهنی کردستان دربارۀ تصمیم دادگاه فدرال درخصوص قانون انتخابات اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- زیاد جبار، عضو ریاست و رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی در پنجمین دوره پارلمان کردستان، در خصوص تصمیم دادگاه فدرال اعلام کرد که علیرغم تصمیم دادگاه، اقلیت ها جایگاه خاص خود را دارند، آنچه مهم است این است که آنها نمایندگی خود را بر عهده داشته باشند و از طریق احزاب خود در این روند سیاسی شرکت کنند و برای خود نماینده داشته باشند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، زیاد جبار در خصوص مواد (۱-۹-۱۵-۲۲-۳۶) قانون انتخابات پارلمان کردستان در دادگاه فدرال عراق، اعلام کرد: «اکنون  دادگاه فدرال تصمیم به لغو کرسی اقلیت ها گرفته است اما اقلیت ها جایگاه خاص خود را دارند، امر مهم آن است که آنها نمایندگی خود را بر عهده داشته باشند و از طریق احزاب خود در روند سیاسی شرکت کنند و در آینده در پارلمان، نمایندۀ واقعی اقلیت خودشان باشند».

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۹۲ تا کنون تغییرات زیادی در اقلیم کردستان ایجاد شده است و آن قانونی که در سال ۱۹۹۲ وضع شده نیاز به اصلاح داشته است، گفت: «در عراق پنج انتخابات برگزار شده است که هر کدام از این انتخابات با یک قانون جدید برگزار شده است».

زیاد جبار تصریح کرد که وجود یک قانون جدید و خوب برای انتخابات در اقلیم کردستان مهم است و در قانون قدیمی انتخابات کم و کاستی‌های زیادی وجود داشت، به همین خاطر پس از عدم توافق با بغداد در دادگاه فدرال علیه آن شکایت شد، زیرا به مردم وعدە داده بودند که آرای آنها برای نماینده ای که خودشان برای هر چهار استان اقلیم کردستان در نظر دارند محفوظ خواهد بود.

دادگاه فدرال عراق در نشست اخیر خود در مورد قانون انتخابات اقلیم کردستان تصمیم گرفت و اعلام کرد که ۱۱ کرسی اقلیت ها در پارلمان کردستان مغایر با قانون اساسی است و پارلمان از ۱۰۰ کرسی تشکیل میشود، همچنین گفته شده است که سیستم انتخابات باید چند حوزه‌ای باشد.

کد خبر 2767270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha