عوامل تضعیف اقتصاد مناطق کردنشین سوریه

بر اساس گزارش های جدید ستون های اقتصاد مناطق کردنشین سوریه از جمله کشاورزی، بر اثر خشکسالی، جنگ ترکیه علیه کردها و داعش در حال از بین رفتن است.ر

با این که در گزارش سازمان ملل، ناسا و چند موسسه اروپایی مانند پاکس هلند، علت اصلی کاهش شدید محصولات کشاورزی در سوریه افزایش شدید دما و کاهش بارش عنوان شده است اما استفاده ترکیه از آب به عنوان کارت فشار علیه کردهای سوریه، حضور مداوم داعش در این مناطق، تنش های داخلی و حملات مداوم ترکیه نیز بر تضعیف اقتصاد این منطقه تاثیر گذاشته است.
در گزارش هایی که در تابستان گذشته و به هنگام برداشت محصولات غله در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه منتشر شد، به رقابت میان دولت مرکزی سوریه و اداره خودگردان کردی برای خرید گندم کشاورزان در مناطق تحت کنترل کردها اشاره شده اما ظاهرا قیمت های پایین پیشنهاد شده به کشاورزان رغبت چندانی به آنها برای کشت سال بعد نداده است.
در کنار خشکسالی، افزایش شدید قیمت سوخت، باج گیری هسته های مخفی داعش و کاهش حجم رودهای دجله و خابور از سوی ترکیه برای تضعیف اقتصاد منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، از جمله عوامل دلسردی کشاورزان عنوان شده است.
نشریه عنب بلدی نیز که تحولات سوریه را دنبال می کند، در گزارش مفصل خود از وضعیت کشاورزی در سوریه که اخیرا منتشر شده، از تضعیف کم سابقه اقتصاد کشاورزی در این کشور و مهاجرت کشاورزان خبر داده است.

کد خبر 2765871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha