عوامل تضعیف اقتصاد مناطق کردنشین سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش های جدید ستون های اقتصاد مناطق کردنشین سوریه از جمله کشاورزی، بر اثر خشکسالی، جنگ ترکیه علیه کردها و داعش در حال از بین رفتن است.

به گزارش کردپرس، بر اساس تازه ترین برآوردها، محصولات کشاورزی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه که سبد غذای سوریه محسوب می شود، در سه سال اخبر به کمترین میزان رسیده است.

با این که در گزارش سازمان ملل، ناسا و چند موسسه اروپایی مانند پاکس هلند، علت اصلی کاهش شدید محصولات کشاورزی در سوریه افزایش شدید دما و کاهش نزولات عنوان شده است اما استفاده ترکیه از آب به عنوان کارت فشار علیه کردهای سوریه، حضور مداوم داعش در این مناطق، تنش های داخلی و حملات مداوم ترکیه نیز بر تضعیف اقتصاد این منطقه تاثیر گذاشته است.

سازمان ملل، دیده بان حقوق بشر جهانی، دیده بان حقوق بشر سوریه  و موسسه پاکس هلند در گزارش سه سال اخیر خود از جنگل های زیتون مناطق کردنشین تحت تصرف ترکیه، از قطع گسترده جنگل های زیتون، باج گیری، غصب املاک کشاورزان کرد و اخراج اجباری آنها خبر داده اند.

وضعیت در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شمال و شمال شرق سوریه نیز نسبتا بحرانی گزارش شده است. خبرگزاری فرانسه روز گذشته در گزارش خود از وضعیت کشاورزان در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه گزارش داد اغلب کشاورزان این منطقه به دلیل نداشتن درآمد کافی از کشاورزی و افزایش هزینه های آن اقدام به اجازه زمین و رفتن به دنبال مشاغل دیگر هستند.

در گزارش هایی که در تابستان گذشته و به هنگام برداشت محصولات غله در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه منتشر شد، به رقابت میان دولت مرکزی سوریه و اداره خودگردان کردی برای خرید گندم کشاورزان در مناطق تحت کنترل کردها اشاره شده اما ظاهرا قیمت های پایین پیشنهاد شده به کشاورزان رغبت چندانی به آنها برای کشت سال بعد نداده است. در کنار خشکسالی، افزایش شدید قیمت سوخت، باج گیری هسته های مخفی داعش و کاهش حجم رودهای دجله و خابور از سوی ترکیه برای تضعیف اقتصاد منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، از جمله عوامل دلسردی کشاورزان عنوان شده است.

نشریه عنب بلدی نیز که تحولات سوریه را دنبال می کند، در گزارش مفصل خود از وضعیت کشاورزی در سوریه که اخیرا منتشر شده، از تضعیف کم سابقه اقتصاد کشاورزی در این کشور و مهاجرت کشاورزان خبر داده است.

کردهای سوریه در کنار داشتن زمین های حاصلخیز، اکنون با کمک ائتلاف مبارزه با داعش بر برخی میدان های نفتی و گازی شمال شرق سوریه نیز کنترل پیدا کرده اند.

مناف کومان، تحلیل گر مسائل اقتصادی در مرکز مطالعات استراتژیک عمران ادعا کرده که اداره خودگردان کردی در سوریه روزانه بین 80000 تا 120000 بشکه نفت خام از میادین نفتی شمال و شمال شرق سوریه استخراج می کند.

او به نشریه عنب بلدی گفته است بیش از 45000 بشکه از نفت تولید شده توسط کردها در مناطق عمدتا عرب نشین دیرالزور استخراج می شود که این مسئله با توجه به عدم بهره مندی کافی اعراب از آن موجب ناخشنودی آنها و در نتیجه ادامه تنش قبایل عرب دیرالزور با نیروهای کرد سوریه شده است.

اما دیده بان حقوق بشر سوریه از حمله هواپیماها و پهپادهای ترکیه به میدان های نفتی شمال شرق سوریه خبر داده که تحت کنترل کردهای سوریه هستند.

بر اساس این گزارش، حملات به منافع و منابع نفتی کردهای سوریه بعد از اعلام کشته شدن تعدادی از سربازان ترکیه در اقلیم کردستان اتفاق افتاده و ترکیه چندین زیرساخت مهم آب، کشاورزی و نفت و گاز در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را هدف قرار داده است.

ترکیه در هفته اول ماه اکتبر نیز نزدیک به 150 موقعیت اقتصادی و درمانی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، از جمله بیش از 50 میدان نفتی و پالایشگاه و توزیع سوخت در این منطقه را هدف قرار داد.

به باور کارشناسان، اگرچه بخشی از بحران اقتصادی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه ناشی از خشکسالی است اما ترکیه نقش مهمی در تضعیف منابع اقتصادی کردهای سوریه داشته است. آنکارا آشکارا حجم آب رود فرات و خابور را به شدت کاهش داده، ایستگاههای انتقال آب را بارها قطع کرده و اخیر میدانهای نفتی و گازی را به عنوان شاهرگ حیاتی اداره خودگردان کردی خوانده می شود، آماج حملات هوایی خود قرار داده است.

کد خبر 2765708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha