واکنش ترکیه به گزارش پارلمان اروپا: پر از اتهامات بی اساس ضد ترکیه ای است

سرویس ترکیه - ترکیه گزارش پارلمان اروپا درباره این کشور را محکوم کرد و آن را برگرفته از اتهامات نقل شده در محافل ضد ترکیه ای خواند.

به گزارش کردپرس، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن گزارش 2022 پارلمان اروپا درباره ترکیه، آن را مملو از اتهامات و تعصبات ناعادلانه مبتنی بر اطلاعات نادرست از محافل ضدترکیه‌ای دانست.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه اعلام کرد: «این گزارش بر اساس اطلاعات نادرست منتشر شده توسط محافل ضد ترکیه نگاشته شده و مملو از اتهامات و تعصبات ناعادلانه علیه ترکیه است. این گزارش همچنین بازتابی از رویکرد سطحی و کوته بینانه ادامه دار پارلمان اروپا درباره رابطه با ترکیه و آینده اتحادیه اروپا است.»

وزارت خارجه ترکیه، نمایندگان پارلمان اروپا را «اسیر سیاست‌های پوپولیستی» توصیف کرد وگفت: «این نمایندگان از توسعه رویکرد استراتژیک درست هم برای اتحادیه اروپا و هم برای منطقه فاصله دارند.»

وزارت خارجه ترکیه افزود: «در مقطع حساس کنونی از نظر ثبات و امنیت قاره ما، زمانی که پنجره ای خوب برای احیای روابط ترکیه و اتحادیه اروپا باز شده است، این اقدام پارلمان اروپا را غیر منطقی می دانیم.»

وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که این کشور «در مواجهه با تمامی چالش‌های موجود به‌ویژه امنیت، انرژی، تغییرات آب و هوایی، مهاجرت، انحرافات تجاری و مشکلات اقتصادی، پتانسیل تبدیل اتحادیه اروپا به یک قدرت جهانی را دارد. عزم راسخ ترکیه برای تحقق این منظور تسلیم منافع روزمره برخی از محافل نمی شود.»

وزارت امور خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که پارلمان جدیدی که پس از انتخابات پارلمان اروپا در سال آینده تشکیل می‌شود، با نگاهی بی طرفانه، منطقی تر و سازنده تر عمل کند.

لازم به ذکر است که پارلمان اروپا روز گذشته 13 سپتامبر گزارش 2022 ترکیه را که توسط ناچو سانچز آمور گزارشگر اتحادیه اروپا در امور ترکیه تهیه شده بود، با 434 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف و  152 رای ممتنع پذیرفت. این گزارش ترکیه را به عدم تحقق دموکراسی، عدم وجود استقلال در دستگاه قضائی و عدم آزادی بیان و استقلال در رسانه ها، همچنین عدم رعایت حقوق گروه های مختلف قومی، مذهبی، زنان و دیگر اقلیت ها متهم کرده است؛ و از مداخلات ترکیه در امور سوریه، عراق و لیبی انتقاد کرده است. 

پارلمان اروپا بر اساس این گزارش اعلام کرد که از سرگیری روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا در شرایط کنونی نا ممکن است و توصیه کرد که فرآیندی برای یافتن چارچوبی «موازی و واقع‌بینانه» آغاز شود که منافع دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ترکیه را برای آینده میسر کند.

کد خبر 2760804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha