خسارت پروژه گازی بانکول به ۲۳۰ درخت/ اعطای مجوز بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی ایلام بعد از ۷ سال

سرویس ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از اعطای مجوز بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی ایلام مانند سقز بعد از ۷ سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، ابراهیم پیرزادیان خاطرنشان کرد: امسال در استان ایلام با توجه‌ به بارش‌های مطلوب نزولات جوی، برای اولین بعد از گذشت ۷ سال مجوز بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی از جمله سقز برای ۱۲۲ تعاونی بهره‌برداری صادر و در این راستا آموزش‌های لازم به تعاونی‌ها داده شد.

وی با بیان اینکه مدت‌زمان فعالیت شرکت‌های تعاونی بهره‌برداری از سقز ۲ ماه است، تصریح کرد: دستورالعمل‌هایی در برداشت سقز برای شرکت‌های تعاونی از جمله ممنوعیت تیغ‌زنی شاخه‌هایی با قطر کمتر از ۲۰ سانتیمتر و پرهیز از تیغ‌زنی عمقی صادر شده و مردم بومی محلی در قالب تعاونی‌های مشارکتی، بهره‌برداری، مراقبت و حفاظت از عرصه‌های جنگلی را بر عهده دارند.

ییرزادیان تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی ممنوع بوده و برای تأمین چوب موردنیاز، طرح زراعت چوب در استان اجرا شده که در مناطق گرمسیری گونه اکالیپتوس و نواحی سردسیر هم صنوبر تولید می‌شود و متقاضیان طرح زراعت چوب در صورت تأمین آب امکان ورود به این طرح را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام درباره خسارت به طبیعت منطقه بانکول در نتیجه فعالیت شرکت اکتشافی، اظهار کرد: بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری قانون کشاورزی و منابع طبیعی، دولت مکلف به برآورد خسارات وارده به عرصه‌های طبیعی است که طبق این آیین‌نامه، بازدید میدانی و نظارت بر نحوه کار شرکت بهره‌بردار در دستور کار است.

وی گفت: این شرکت مکلف به تردد از جاده‌های قدیمی بین مزارع بوده و همچنین میزان خسارت و زیان وارده به طبیعت نیز احصا و توسط این شرکت به خزانه واریز و خود شرکت نیز به جبران درختان قطع شده در حال نهال‌کاری در عرصه‌ای ۱۰ هکتاری است و بعد از اتمام اجرای جاده‌سازی هم مکلف به ایجاد نهال‌کاری در سه ردیف حاشیه جاده و نگهداری از این درختان شده است.

پیرزادیان تصریح کرد: اجرای هر پروژه‌ای با نظارت دستگاه‌های نظارتی و در چارچوب قانون است و در پروژه گازی بانکول نیز دستگاه‌های مرتبط و تشکل‌های زیست‌محیطی بر روند اجرای این طرح نظارت کامل دارند و شرکت مجری مکلف به اجرای ملاحظات و پیوست زیست‌محیطی شده است.

وی با اشاره به اینکه منافع اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی سه مؤلفه اجرای طرح‌های توسعه محور است، ادامه داد: در پروژه بانکول، خسران وارده بر عمق خاک اراضی زراعی و جنگلیِ مشمول آیین‌نامه بند ب ماده ۱۲ است.

پیرزادیان گفت: در این پروژه به ۲۳۰ پایه درخت شاخه زاد در طول ۱۵ کیلومتر در مسیر بین مزارع تا جاده آسفالت و محل حفر چاه خسارت وارد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه تشکل‌های زیست‌محیطی بازوی اصلی این مجموعه در حراست از عرصه‌های جنگلی است، تأکید کرد: جلسات متعددی در موضوع چاه اکتشافی بانکول با انجمن‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی برگزار و بازدیدهای مکرری با حضور مسئولان ارشد استانی از محل اجرای پروژه انجام شد و این تشکل‌ها از ماهیت اجرایی طرح آگاهی یافتند و نکته قابل‌ذکر اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در چارچوب قانون و ملاحظات زیست‌محیطی موظف به همکاری با طرح‌های توسعه محور است.

کد خبر 2759998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha