ارجاع ۳۳ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف کردستان

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه نزدیک به ۳۳ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف سطح استان کردستان ارجاع داده شده است.

به گزارش کرد پرس، بهادر اسدی در نشست خبری با خبرنگاران کردستان، گفت: در چهار ماهه منتهی به تیر ماه سال جاری ۳۲ هزار و ۹۲۴ پرونده به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده شده که ۳۱ هزار و ۴۳۰ پرونده آن مختومه شده و البته ۳۶ درصد این پرونده ها نیز منجر به صلح و سازش شده است.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۱۲۰ پرونده به صلح یاران ارجاع داده شده که ۲ هزار و ۱۰۰ مورد آنها منجر به سازش شده است، افزود: ۱۹ هیئت صلح در شوراهای حل اختلاف استان تشکیل شده و در نهایت پرونده ۵ فقره قتل نیز منجر به سازش و گذشت از قصاص توسط شکات شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان با بیان اینکه ترویج فرهنگ صلح و سازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها یکی از سیاست های شوراهای حل اختلاف است، اظهار کرد: با هدف کاهش ورودی پرونده به شورا و دادگستری نیاز است، هیئت های صلح و سازش فعالیت بیشتری داشته باشند.

اسدی ادامه داد: تا چند سال قبل شورای حل اختلاف در پرونده های حقوقی تا ۲۰ میلیون تومان حکم صادر می کرد در حالی که قاضی روی پرونده نبود اما با اصلاح قانون تاسیس شوراها، اخیرا شوراهای حل اختلاف تنها در راستای ایجاد صلح و سازش در میان طرفین دعاوی فعالیت داشته و در کنار این مسئله البته دادگاه صلح قرار است که ایجاد شود و دستورالعمل های آن در حال مصوب شدن است.

وی یادآور شد: جایگزین قضایی در عملکرد جدید شوراهای حل اختلاف مانند استفاده از میانجیگران، ریش سفیدان، صلح یاران و ... در دستور کار قرار گرفته که می تواند در کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی اثر گذار باشد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان بیان کرد: تا کنون ۱۷ نفر پروانه میانجیگری در کردستان دریافت کرده اند و ۳ پروانه نیز در دس صدور قرار دارد و این افراد می توانند برای جرایم رده ۶، ۷ و ۸ و جرایمی که تا ۲ سال حبس حکم دارند، اظهار نظر کنند.

اسدی با بیان اینکه همچنین یک مورد پروانه داوری نیز در سطح شوراهای حل اختلاف صادر شده است، گفت: ۵ مورد نیز در دست اقدام است که دعاوی حقوقی را بررسی می کنند.

کد خبر 2759583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha