گندمکاران کردستانی چشم انتظار وعده مسئولان/تنها ۳ درصد بهای گندم خریداری شده پرداخت شد

با توجه به اینکه استان کردستان در بحث برداشت محصول گندم آخرین استان کشور است، هر ساله با کسری بودجه دولت در پرداخت بهانی گندم خریداری شده از گندمکاران مواجه می شود و همین مسئله هم باعث می شود گندمکاران کردستانی بیش از هر کشاورز دیگری متضرر شوند.

به گزارش کرد پرس، عدم پرداخت به موقع پول گندمکاران کردستانی به یک داستان تکراری تبدیل شده و هر سال تا چند ماه پس از اتمام فصل برداشت نیز پرداخت های قطره چکانی ادامه دارد و امسال نیز همین روال صورت گرفته است.

بر اساس آخرین آمارها، تا کنون تنها ۳ درصد یعنی ۳۲۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان از ۹ هزار و ۴۸۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان از بهای گندم خریداری شده در کردستان به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، با اشاره به پرداخت ۳ درصدی بهای گندم خریداری شده به کشاورزان کردستانی، گفت: یکی از مشکلات گندمکاران کردستانی مانند سال های گذشته، عدم پرداخت به موقع پول گندمی است که به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و عیلرغم اینکه شعار پرداخت پول پس از ۴۸ ساعت داده می شود اما امروز کشاورزانی داریم که پس از گذشت بیش از یک ماه هم نتوانسته اند به حق خود برسند.

سیدحسین رحیمی افزود: با توجه به آنکه استان کردستان آخرین استانی است که به واسطه سردسیر بودن اقدام به برداشت گندم می کند، هر ساله دولت بهانه می آورد که اعتبار کافی برای پرداخت نداشته و به همین دلیل است که پول گندمکاران کردستانی دیر پرداخت می شود اما اگر به دیگر استان ها نیز نگاهی بیاندازیم می بینیم که پول گندمکاران دیگر استان ها نیز حداقل بعد از ۱۰ روز پرداخت شده و دولت تنها نمی تواند وعده خود را در کردستان محقق کند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر بانک ها برای دریافت مطالبات خود از کشاورزان صبر و طاقت نداشته و با فشار به گندمکاران، در نهایت مطالبات خود را با جریمه دیرکرد ۲۴ درصدی دریافت کرده و همین مسئله باعث ضرر و زیان فراوانی به کشاورزان می شود.

رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کردستان ادامه داد: با توجه به اینکه پول کشاورز حدود ۲ ماه نزد دولت باقی می ماند و از آن طرف نیز کشاورز منبع درآمد دیگری نیز ندارد که گردش مالی مناسبی در بانک داشته باشد و به محض واریز وجه گندم باید برای خرید بذر جدید و کود و سم اقدام کند، بانک ها برای پرداخت وام جدید بهانه آورده و عدم گردش مالی را بهانه ای برای عدم پرداخت تسهیلات عنوان می کنند.

رحیمی یادآور شد: در کنار تمام این مشکلات کشاورز مجبور است هزینه کمباین در زمان برداشت محصول و هزنیه انتقال آن به مراکز خرید را به صورت نقدی پرداخت کند و بیش از پیش فشارهای مالی را متحمل شود.

وی یکی دیگر از مشکلات گندمکاران را عدم نظارت بر کامیون های حمل گندم از مزارع تا مراکز خرید عنوان کرد و بیان کرد: بر اساس توافقات اولیه قرار بود در نهایت به ازای هر تن گندم ۳۰۰ هزار تومان از کشاورز دریافت شود آن هم بسته به مسافت و وضعیت جاده های بین مزارع، اما در حال حاضر کامیون داران به ازای هر تن ۵۰۰ هزار تومان از کشاورز دریافت می کنند.

رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کردستان گفت: متاسفانه در این حوزه کسی مسئولیت نظارت را قبول نکرده و وقتی به نهادهای نظارتی و یا فرمانداری نیز مراجعه می شود، از کشاورزان می خواهند شماره کامیون را در اختیار آنان قرار دهد تا برخورد کنند.

رحیمی افزود: اگر قرار است کشاورزان خود نیز به حوزه نظارت و جلوگیری از سوءاستفاده کامیون داران ورود کند، اصلا فلسفه وجودی نهادهای نظارتی چیست؟

وی اظهار کرد: امیدواریم مسئولان جهاد کشاورزی و همچنین مسئولان دستگاه های اجرایی و نظارتی استان کردستان بتوانند به گونه ای عمل کنند که در سال آینده کشاورزان به ویژه گندمکاران با مشکلات کمتری رو به رو شوند تا با آسودگی خیال بیشتری بتوانند در حوزه تولید و تحقق شعار سال گام بردارند.

کد خبر 2759128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha