استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع مواد معدنی در کردستان

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تعداد ۳۵۷ پروانه بهره برداری در حوزه معدن کردستان صادر شده که منجر به استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد.

به گزارش کرد پرس، مهدی سیفی باغی خانی گفت: بخش معدن یکی از ظرفیت های ویژه ای استان کردستان است که با توجه به ظرفیت های موجود می تواند تحول عظیمی را در حوزه های اشتغال، سرمایه گذاری و صادرات ایجاد کند.

وی اظهار کرد: تعداد ۳۵۷ پروانه بهره برداری در حوزه معدن کردستان صادر شده که منجر به استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد، از این تعداد حدود ۱۸۶ پروانه بهره برداری فعال و ۶ مورد در حال تجهیز است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: تعداد ۱۶۵ فقره از پروانه های معدنی غیر فعال بوده که بیشتر این تعداد در حوزه سنگ لاشه، شن و ماسه کوهی بوده که به دلیل رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیر فعال هستند.

سیفی باغی خانی ادامه داد: در خصوص شن و ماسه های رودخانه ای و طرح های عمرانی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵ فقره مجوز و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹ فقره مجوز برداشت موقت صادر شده است.

وی یادآور شد: ۱۸ گونه مواد معدنی شامل سنگ آهن، کانی های غیر فلزی و انواع کریستال چینی گرانیت و طلا در این استان وجود دارد و اشتغال زایی مستقیم بخش معدن حدود ۵۱۰۰ نفر است که سهم عمده آن در حوزه معادن فلزی است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان صمت برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باعث شده که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق یافته و در حوزه های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی و احدهای زیادی احداث یا در حال تجهیز باشند.

سیفی باغی خانی گفت: در حال حاضر طلا تا مرحله شمش فراوری شده و زنجیره فولاد در استان که جز طرح های اولویت دار قرار گرفته و مرحله کنسانتره به طور کامل در استان راه اندازی و مراحل گندله و آهن اسفنجی و تولید فولاد در مرحله عملیات اجرایی هستند.

وی اظهار کرد: استان در حوزه معدن نیازمند سرمایه گذاری خارجی در ۲ بخش مطالعات زمین شناسی و اکتشافات تکمیلی است و ایجاد مجتمع های فولاد و ایجاد فراوری سنگ کردستان با ظرفیت های بالا از جمله اقدامات اساسی در زمینه ایجاد  صنایع جانبی و فرآوری است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: کردستان از ظرفیت معدنی بالایی برخوردار است و سال ۱۴۰۱ اجرای پروژه طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آغاز شد و در این راستا بیش از  ۵۳ درصد کل استان کردستان زیر پوشش مطالعات اکتشافی قرار گرفت و این مساحت شامل ۹۰ درصد مناطق اولویت های اکتشافی استان است که حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان را در بر می گیرد.

کد خبر 2758681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha