صدور شناسنامه و گواهی اصالت فرش دستباف در کردستان

مسئول مرکز ملی فرش ایران از راه اندازی کارگزاری تخصصی فرش برای اعطای گواهی اصالت و نشان جغرافیایی و سند مالکیت خبر داد و گفت: کردستان یکی از استان های کشور در زمینه صدور شناسنامه و گواهی اصالت فرش دستباف خواهد شد.

فرحناز رافع در جشن ملی ثبت جهانی فرش بیجار که در سالن آزادی این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه هنر دستباف بیجاری ها زبانزد جهانیان شد، گفت: جنبه اقتصادی و بازرگانی فرش دستباف بسیار برجسته تر و مهم تر از سایر بخش های آن است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تخصصی در دفتر رئیس جمهور برای احصای مشکلات فرش دستباف تشکیل شده است، افزود: توسعه بیمه قالیبافان از مسائل مهمی است که از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست توجه ویژه به این مسئله داریم.

مسئول مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: در این دولت کاری که انجام دادیم به ازای هر یک نفر حذف شده، بیمه یک نفر را جایگزین کردیم که با این اقدام افزون بر ۵۰۰۰ نفر جایگزین حذف شدگان شدند.

رافع ادامه داد: تعداد زیادی از تاجران فرش خارج از کشور را شناسایی کردیم که تمایل دارند در حوزه فرش دستباف کشورمان فعالیت داشته باشند.

وی از راه اندازی کارگزاری تخصصی فرش برای اعطای گواهی اصالت و نشان جغرافیایی و سند مالکیت خبر داد و یادآور شد: کردستان یکی از استان های کشور در زمینه صدور شناسنامه و گواهی اصالت فرش دستباف خواهد شد.

ایجاد رشته فرش در دانشگاه کردستان حلقه مکمل زنجیره ارزش فرش است

استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: دانشگاه کردستان اقدام به برقراری رشته فرش کرده است که این مهم می تواند حلقه مکملی در زنجیره ارزش فرش باشد.

اسماعیل زارعی کوشا بیان کرد: با ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار دیگر امکان مصادره این برندها از سوی کسی یا منطقه و کشور دیگری وجود ندارد.

وی اظهار کرد: برگزاری این جشن برای ما مسئولان ابتدای یک راه جدید است که باید با قوت بیشتری در آن گام برداریم و به عنوان مزیت اصلی در حوزه اقتصاد به آن نگاه کنیم.

استاندار کردستان افزود: تاجرانی از دیگر کشورهای دنیا برای ورود به حوزه فرش دستباف بیجار اعلام آمادگی کردند و زمینه حضور آنها فراهم است.

زارعی کوشا ادامه داد: حضور فعالان حوزه فرش دستباف استان در نمایشگاه های ملی و بین المللی نیاز است که اداره کل صمت، شرکت شهرک های صنعتی استان و اتاق بازرگانی سنندج به جد این موضوع را دنبال کنند.

وی از تشکیل مستمر جلسات کارگروه ویژه فرش در استان خبر داد و یادآور شد: از محل تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ و هر محل دیگری، وام مورد نیاز به حوزه فرش تزریق می شود چرا که این بخش در اولویت ماست.

استاندار کردستان بیان کرد: دانشگاه کردستان اقدام به برقراری رشته فرش کرده است که این مهم می تواند حلقه مکملی در زنجیره ارزش فرش باشد.

زنجیره ارزش از تولید تا فروش و صادرات در حوزه فرش دستباف ایجاد می شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این مراسم گفت: هدف ما در حوزه فرش دستباف ایجاد زنجیره ارزش است و در قالب این زنجیره از تولید تا فروش و صادرات آن را مدنظر داریم.

بختیار خلیقی با اشاره به شعار سال که به نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده، بیان کرد: هنر صنعت فرش دستباف تنها کالای ایرانی است که می تواند زمینه رشد تولید در بخش صنایع دستی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه فرش بیجار به شیوه ۲ پود بافته شده به همین به آن فرش آهنین گفته می شود، اظهار کرد: دار گل، شاه عباسی، ماهی درهم، سمندر خانم جزو مهمترین طرح های فرش بیجار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه توسط مرکز ملی فرش ایران اعتباراتی برای تبلیغات فرش سنندج و بیجار اختصاص داده شده است، افزود: با هزینه کرد این اعتبارات در زمینه تبلیغات برند یک پود سنندج و آهنین بیجار زمینه معرفی بیشتر آنها فراهم می شود.

خلیقی ادامه داد: ۹ هزار نفر بافنده فرش دستباف در شهرستان بیجار داریم که ۴ هزار نفر آنها در سامانه های مربوط به تشکل های بخش فرش دستباف همچون تشکل های روستایی، شرکت های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهری، هنر صنعت و خوشه فرش دستباف و شرکت سهامی فرش دستباف عضو شدند.

وی یادآور شد: هدف ما در حوزه فرش دستباف ایجاد زنجیره ارزش است و در قالب این زنجیره از تولید تا فروش و صادرات آن را مدنظر داریم.

کد خبر 2758322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha