ژاپن و سردشت خاطره های تلخ و مشترکی از بمباران دارند

سرویس آذربایجان غربی- وزیر مختار و مسئول هیات دیپلماتیک ژاپن گفت: ژاپن و سردشت از فاجعه بمباران های اتمی و شیمیایی خاطره تلخ و مشترکی دارند که می خواهیم آنها را باهم تبادل و از تجربیات همدیگر استفاده کنیم.

به گزارش کردپرس از ایرنا؛ کنجی موراکامی روز چهارشنبه در جریان سفر به سردشت به مناسبت بمباران شیمیایی هفتم تیر اظهار کرد: این سفر فرصت بسیار مغتنم و مهمی برای هیات ژاپنی است تا جوانب فاجعه شیمایی هفتم تیرماه را بررسی و آن را با اتفاقات ژاپن مقایسه کنند.

وزیر مختار و مسئول هیات دیپلماتیک ژاپن گفت: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در تاریخ ژاپن ماندگار بوده و جان تعدادی قابل توجهی از هموطنان ما را گرفته است.

هیات دیپلماتیک از ژاپن به همراه دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به جهت قرابت موضوعی بمباران هیروشیما و ناکازاکی با حملات سردشت، به این شهرستان سفر می کنند.

کاردار ژاپن و دستیار رییس‌جمهور کشور در راستای پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی عصر امروز، چهارشنبه در سفر به سردشت در آذربایجان‌غربی با حضور در مزار شهدا به مقام شامخ شهدای بمباران شیمیایی این شهر ادای احترام کردند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام و در نهایت جان بیش از ۲۲ هزار ژاپنی را گرفت.

همچنین رژیم بعث عراق با همکاری آمریکا و متحدانشان در هفتم تیر ۱۳۶۶ و با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از ٨ هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

کد خبر 2758156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha