تعهدات جدید سوئد و ناتو به ترکیه برای مقابله با کردها

سرویس جهان- بر اساس بیانیه ناتو، سوئد از این به بعد ضمن گسترش مقابله با پ.ک.ک از هر گونه حمایت از کردهای سوریه خودداری کرده و ناتو نیز پست جدیدی برای مقابله با تروریسم در جهت حمایت از ترکیه ایجاد خواهد  کرد.

به گزارش کردپرس، در حالی که تا شب گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همچنان با عضویت سوئد در ناتو مخالفت می کرد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خرسندی خود را از موافقت اردوغان برای ارسال درخواست سوئد به پارلمان ترکیه به منظور هموار کردن عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد.

اما در بیانیه ای که در وبسایت ناتو منتشر شده، سوئد علاوه بر موافقت نامه ای که سال گذشته با ترکیه بر سر این موضوع امضا و بر مقابله با گروههای کرد ساکن این کشور تاکید کرده بود، همراه با ناتو، تعهدات دیگری برای افزایش مقابله با کردها، بویژه کردهای سوریه به اردوغان داده است.

بر اساس این بیانیه 7 بندی، سوئد حمایت خود را از آغاز مجدد روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

در بند دیگری از این بیانیه سوئد به ترکیه تعهد داده است ضمن مقابله با گروههای کرد در قالب مبارزه با تروریسم، از هر گونه حمایت از نهادهای سیاسی و نظامی کرد سوریه، مشخصا حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه یا PYD و نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق یا YPG خودداری کند.

بر اساس توافق جدید، ناتو نیز در راستای مقابله با تروریسم که بخشی از آن به درخواست ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک باز می گردد، پست جدیدی به نام «هماهنگ کننده ویژه مبارزه با تروریسم» ایجاد می کند.

از جمله موارد دیگر توافق برای برطرف شدن کامل موانع همکاریهای تجاری و نظامی میان ترکیه، سوئد و ناتوست. سوئد در سال 2019 در مخالفت با حمله ترکیه به کردهای سوریه، صادرات سلاح به این کشور را متوقف کرده بود. اداره خودگردان کردی در شمال و شمال سوریه در حدود 10 کشور جهان از جمله سوئد دفتر نمایندگی دارد.

کد خبر 2758102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha