تیم عمران ملل متحد از تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد بازدید کردند

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از بازدید اعضای تیم برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و هیات خبرنگاران سفارت ژاپن از پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان خبر داد.

فاروق سلیمانی به خبرنگار کردپرس گفت: اعضای تیم برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در حوزه محیط زیست، به همراه تیم مستندسازی هیات خبرنگاران سفارت ژاپن از دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان آذربایجان‌غربی و پناه‌گاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند.

او افزود: این هیات برنامه های انجام گرفته عمرانی تالاب، حق آبه، برنامه های حفاظت و حمایت از تنوع زیستی و جانوری تالاب را بررسی کردند و از اجرای طرح حفاظت از تالاب بین المللی کانی برازان رضایت داشتند.

تیم عمران ملل متحد از تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد بازدید کردند

سلیمانی بیان کرد: این گروه همچنین با استفاده از دوربین‌های چشمی و تلسکوبی به تماشا و رصد پرندگان آبزی و کنار آبزی تالاب بین المللی کانی‌برازان پرداختند و از حضور پرشمار پرندگان و بویژه زادآوری گونه‌های در حال انقراض ابراز امیدواری کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: براساس آخرین طبقه بندی حفاظتی مهره داران کشور ۳۰ گونه از ۹۴ گونه پرندگان حفاظت و حمایت شده در تالاب «کانی برازان» مشاهده شده و کارشناسان این اداره در بهار امسال گونه‌های نادر اردک سبز، اردک مرمری، اردک سر سفید، تونجه و پرندگان نایاب نظیر کفچه‌نوک و خروس سینه سیاه را در تالاب مشاهده کردند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

تیم عمران ملل متحد از تالاب بین المللی «کانی‌برازان» مهاباد بازدید کردند

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، بزرگترین مرجع کمک‌کننده برای توسعهٔ کشورها در سطح جهان است و اکنون دفاتر UNDP در ۱۶۶ کشور فعال هستند که با دولت و انجمن‌های محلی برای حل چالش‌های مربوط به توسعه جهانی و توسعه کشور، همکاری می‌کنند.

کد خبر 2757502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha