رسیدگی به ۴۵۴ هزار پرونده در دستگاه قضایی کردستان/تثبیت ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی

سرویس کردستان - رئیس کل دادگستری کردستان گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۵۰ هزار پرونده وارده به شعب داشته ایم و در مقابل ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده رسیدگی شده است.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در نشست خبری با رسانه های کردستان که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: نقشه راه قوه قضائیه در ۴ سال اخیر از بیانیه گام دوم انقلاب شروع شده و بر اساس آن سند تحول قضایی تدوین شد و در کل دادگستری های سراسر کشور بر اساس آن برنامه عملیاتی سالانه تدوین شده است.

وی اظهار کرد: عمده هدف تدوین این اسناد بالادستی اجرای عدالت و ایجاد اعتماد، رضایتمندی و امید آفرینی در بین مردم است که به طور نسبی توانسته این در چند سال اخیر آنها را نهادینه کنیم.

رئیس کل دادگستری کردستان به آمار و عملکرد دستگاه قضایی کردستان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۵۰ هزار پرونده وارده به شعب داشته ایم و در مقابل ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده رسیدگی شده است که بخشی از آنها مربوط به سال های قبل از آن بوده است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در چند سال گذشته حدود ۳۰ هزار پرونده از موجودی پرونده های سال های گذشته از آمارها کم شده که نشان از عملکرد جهادی کارکنان این دستگاه است.

وی یادآور شد: در حوزه رسیدگی به پرونده ها اقدامات شاخصی در سال ۱۴۰۱ انجام شده که مهمترین آنها نرخ ۱۰۲ درصدی رسیدگی به پرونده های موجود بوده که رتبه سوم کشوری را در این حوزه کسب کرده ایم.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده های معوقه به یک دغدغه برای دستگاه قضایی تبدیل شده که در این حوزه نیز موفق شدیم در سال گذشته ۱۶ هزار پرونده معوق را بررسی و مختومه کنیم.

حجت الاسلام حسینی به اعمال ماده ۴۷۷ در کردستان اشاره کرد و گفت: در این حوزه در سال ۱۴۰۱ معادل یک هزار و ۳۸ تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ دریافت شد که از این تعداد ۸۰ درصد آنها رسیدگی شد که تنها ۳ درصد رای های صادره خلاف قوانین و یا شرع بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت شوراهای حل اختلاف کردستان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۳۸ درصد پرونده های های وارده به این شوراها توسط صلح یاران منجر به صلح و سازش شده است.

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه میزان پرونده های ورودی کیفری به دادگستری کردستان ۱۲.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است، اظهار کرد: این کاهش آمار حاصل فعالیت صلح یاران در شوراهای حل اختلاف بوده است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در بحث دعاوی طلاق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۷ درصد افزایش داشته ایم اما طلاق توافقی در این مدت ۱۶ درصد کاهش داشته ایم که حاصل مشاوره های شورای حل اختلاف است.

وی یادآور شد: همچنین در سال گذشته پرونده های تصادفات نیز به شوراهای حل اختلاف واگذار شد که منجر به کاهش ورودی این پرونده ها به دادسرا شد و در شورای حل اختلاف روند این پرونده ها تسریع یافت.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: همچنین بر اساس تلاش صلح یاران شوراهای حل اختلاف کردستان ۱۲ پرونده قصاص منجر به گذشت شد و نشان می دهد ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت های این شوراها وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی گفت: ۳ هزار و ۱۶۵ حکم جایگزین حبس در سال ۱۴۰۱ صادر شد و ۲۴۳ نفر از محکومان مالی و جرایم غیر عمد با کمک ستاد دیه از زندان ها آزاد شدند.

وی به آزادی محکومان و متهمان در جریان اعتراضات اشاره کرد و اظهار کرد: ۹۱۳ نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند و تعدادی از آنها که حکم هم صادر شده بود، از حبس آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری کردستان به تثبیت ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در حوزه کاداستر نیز ۴۲ درصد اراضی کشاورزی استان تثبیت شدند و رتبه اول کشور را در این حوزه کسب کردیم.

حجت الاسلام حسینی به رفع تصرف اراضی ملی اشاره کرد و ادامه داد: یک هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته رفع تصرف شد که ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع آن در حوزه دریاچه زریوار بوده است.

وی یادآور شد: در حوزه اقتصاد مقاومتی بازدیدهای متعددی از واحدهای تولیدی راکد، نیمه فعال و فعال دارای مشکل داشتیم و در سال گذشته ۱۹ واحد تولیدی مشکلات آنها رفع شد که ۱۳ مورد آنها مشکل بانکی داشتند.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: همچنین در این حوزه ۱۴ واحد راکد به چرخه تولید باز گذشتند و ۶۹۷ نفر به شغل های خود بازگشتند و بر اساس برنامه تدوین شده هیچ واحد تولیدی نباید با حکم قضایی منجر به تعطیلی کشیده شود.

کد خبر 2757303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha