عملکرد بانک ها و دستگاه های اجرایی کردستان در تبصره ۱۶ قابل قبول نیست

مدیرکل سازمان بازرسی کردستان با بیان اینکه عملکرد بانک ها و دستگاه های اجرایی متولی در مورد تبصره ۱۶ قابل قبول نیست، گفت: ۵۸ درصد ظرفیت تبصره ۱۶ هنوز در استان جذب نشده و در این زمینه نیاز به تلاش بیشتر دستگاه ها و همکاری بانک ها است.

به گزارش کرد پرس، عیسی هواسی در جلسه شورای برنامه ریزی استان کردستان، گفت: بانک ملت ۷۷ درصد، بانک صادرات ۶۹ درصد و بانک مهر ایران ۶۵ درصد از تسهیلات تکمیلی خود در تبصره ۱۶ را جذب نکرده اند.

وی با بیان اینکه میزان عملکرد و ضعف هر بخش در عملیاتی نشدن تبصره ۱۶ به صورت موشکافانه بررسی و شفاف سازی می شود، افزود: اینکه کم کاری در جذب تبصره ماده ۱۶ از سوی دستگاه های اجرایی یا بانک بوده را کاملا مشخص خواهیم کرد.

مدیرکل سازمان بازرسی کردستان اظهار کرد: گزارش کامل عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات تبصره ماده ۱۶ را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد و بانک هایی که در این خصوص عملکرد ضعیفی داشته اند به مردم معرفی خواهند شد.

شمش طلا و پروفیل بیشترین میزان تولیدات کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بیشترین میزان تولیدات واحدهای صنعتی استان، شمش طلا تا پروفیل یو پی وی سی است، بیان کرد: شرکت برسیم لعل اسدآباد از پروژه هایی است که امسال طرح توسعه ای آن به بهره برداری می رسد.

بختیار خلیقی ادامه داد: تقویت و حمایت از صنایع کوچک، توسعه صنایع صادرات محور، پیگیری و حمایت از طرح های صنعتی پیشران، ایجاد اشتغال مستقیم برای حداقل ۶ هزار و ۱۰۰ نفر و جلوگیری از خام فروشی از اهداف صنعت، معدن و تجارت کردستان است.

وی به مشکلات و چالش های بخش صنعت در استان اشاره کرد و یادآور شد: عدم تامین منابع مالی ارزی و ریالی مورد نیاز تکمیل و اجرای طرح های صنعتی به خصوص طرح های مهم و پیشران، اتمام زمین در تعدادی از شهرک های صنعتی استان و عدم امکان پاسخگویی به درخواست متقاضیان زمین، ضعف زیرساخت های از مشکلات این بخش است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عدم تناسب اعتبارات تخصصی در تامین منابع مالی مشاغل خانگی، عدم تناسب اعتبارات تخصصی با نیاز واقعی بخش صنعت و عدم همکاری مورد انتظار بانک های عامل در تامین تسهیلات مورد نیاز اجرای طرح های مهم و پیشران از مشکلات طرح های بخش صنعت در استان کردستان است که انتظار می رود تمهیدات لازم در این خصوص صورت بگیرد.

خلیقی از برنامه ریزی برای تقویت و حمایت از صنایع کوچک، تکمیل و راه اندازی و اجرای طرح های نیمه تمام، صدور جوازهای تاسیس و توسعه صنعتی به عنوان محورها و اهداف برنامه ریزی شده در راستای رشد تولید بخش صنعت در استان نام برد و افزود: جلوگیری از خام فروشی، احیا و فعالسازی معادن غیرفعال؛ افزایش بهره وری در معادن استان و ... از اهداف و برنامه های سازمان صمت در بخش معادن در استان است.

وی ساماندهی بازارچه های غیررسمی، ایجاد توسعه مشاغل، صدور پروانه کسب و کار و ... را از دیگر برنامه های سازمان صمت در سال جاری بیان کرد و اظهار کرد: در راستای رشد تولید از طریق فناوری صدور پروانه تحقق و توسعه برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و ... در دستور کار قرار گرفته است.

پیش بینی تولید ۳ میلیون و ۳۸۲ هزار تن محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برخی کالاهایی که در استان تولید نمی شود به دلیل افزایش هزینه های حمل، قیمت نهایی آن بیشتر خواهد بود، بیان کرد: نرخ کالاهایی همچون گوشت قرمز و سفید که در استان تولید می شود، نسبت به سایر استان های کشور کمتر عرضه شده است.

پیمان اسکندری با بیان اینکه با افزایش تولید باید تورم مهار شود، ادامه داد: پیگیری افزایش سهمیه های اختصاصی کالای تنظیم بازار برای ایجاد تعادل نسبی در عرضه و تقاضا از جمله اقدامات این سازمان برای کنترل تورم بوده که در این راستا تاکنون بیش از ۶ هزار تن از این کالاها در بازار استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در راستای رشد تولید تکمیل و توسعه زیرساخت‌های تولید در بخش کشاورزی مدنظر است، یادآور شد: تکمیل و بهره برداری از ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سدها و تجهیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی و باغات به سیستم های نوین آبیاری و احداث ۲ هزار مترمکعب استخرهای کشاورزی از جمله برنامه های این سازمان برای رشد تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه برآورد شده تا پایان سال جاری تولید محصولات باغی استان ۲۰ هزار تن افزایش یابد، گفت: سطح زیر کشت گلخانه ای به میزان ۸۰ هکتار و تولید هم در این حوزه ۲۰ هزار تن تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

اسکندری افزود: براساس برآوردها و برنامه ریزی انجام شده میزان تولید بخش کشاورزی استان تا پایان امسال به ۳ میلیون و ۳۸۲ هزار تن خواهد رسید.

کد خبر 2756863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha