خانه خلاق فرش در کردستان افتتاح شد

خانه خلاق فرش در کردستان با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسئولان در شهر سنندج استان کردستان به بهره برداری رسید.

به گزارش کرد پرس، رئیس مرکز ملی فرش ایران در افتتاح خانه خلاق فرش کردستان در سنندج، گفت: اقدامات مطلوبی در حوزه فرش استان همچون راه اندازی خوشه فرش ایجاد خانه خلاق و حضور فعال حوزه فرش در نمایشگاه بین المللی انجام شده است.

فرحناز رافع با بیان اینکه در این استان طرح و نقشه های قدیمی فرش که مربوط به هزاران سال گذشته بوده احیا شده است، افزود: هم در شیوه بافت و هم انتخاب طرح و نقشی در فرش دستبافت کردستان نوآوری و خلاقیت مشاهده می شود همچنین تنها نقشه فرش دستبافت کردستان در سطح ملی و بین المللی بی نظیر است و می تواند برای توسعه و ایجاد زنجیره ارزش آن در استان تلاش بیشتری انجام شود.

وی اظهار کرد: کتابی در این استان تهیه شده که حاوی طرح ها و نقشه های قدیمی فرش دستبافت است و برای توسعه بازار این هنر ارزشمند نیاز به ایده های جدید با الهام گرفتن اطرح های قدیمی داریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران راه اندازی رشته فرش دستباف در دانشگاه بیجار را از دیگر فعالیت های تاثیرگذار انجام شده در این استان خواند و ادامه داد: ما هم تاکنون نقشه های فرش دستباف سنندج بیجار را ثبت ملی کرد ای و هزینه ثبت جهانی آن را هم پرداخت کردیم تا عنوان و نشان تجاری و مشخصی بر روی این فرش ها برای عرضه در بازارهای بین المللی داشته باشیم.

رافع یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که در استان انجام شده راه اندازی کارگزاری تخصصی فرش است تا گواهی اصالت و شناسنامه داشته باشند و با ارزش افزوده بالاتری به فروش برسد.

وی بیان کرد: در حوزه زنجیره ارزش فرش دستباف در این استان باید اقدام بیشتری انجام شده در حوزه نفتی سی کارخانه ای با کمک شهرک صنعتی در بیجار در حال راه اندازی است و در زمینه مواد رنگزا هم نیاز به ایجاد واحدهای تولیدی در این استان هست.

رافع گفت: از مهم ترین دلایل بی همتا بودن فرش کردستان افزون بر مهارت بافندگان وجود رنگ گیاهی و طرح و نقشه های خاص آن است.

کد خبر 2756765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha