ورودی سدهای کردستان نسبت به سال آبی گذشته ۸ درصد رشد داشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: در سال آبی جاری حدود ۳۹۰ میلیمتر بارندگی را در استان شاهد بودیم که همین امر باعث شده ورودی سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته ۸ درصد رشد داشته باشد.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد گفت: استان کردستان دارای ۳ حوضه آبریز اصلی و ۴ حوزه آبریز فرعی است و این بدان معناست که این استان از لحاظ آبی یک استان شاخص، در سطح کشور است.

وی افزود: در سال آبی جاری حدود ۳۹۰ میلیمتر بارندگی در استان شاهد بودیم که به نسبت سال قبل از آن، رشد قابل توجه و به نسبت ۵۲ سال گذشته نیز، رشد ۸ درصدی نزولات جوی را در استان داشته ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار کرد: میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی متر است و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی متر است، همچنین میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

آریانژاد با بیان اینکه ورودی سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته ۸ درصد رشد داشت، ادامه داد: آنچه به عنوان پتانسیل منابع آب در استان وجود دارد رقمی حدود ۴.۶ میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود ۲ میلیارد قابل برنامه ریزی است و حدود یک میلیارد متر مکعب آن قابلیت استفاده دارد.

وی یادآور شد: نکته قابل تامل این است که عمده مصرف ما در حوزه های کشاورزی، صنعت و خدمات از منابع زیرزمینی تأمین می شود؛ یعنی حدود ۶۰ درصد از مخازن استراتژیک آب زیرزمینی استفاده می کنیم، در حالیکه این منابع را باید برای نسل های آینده حراست و حفاظت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره برداری مابقی سدها در اختیار استان های همجوار از جمله آذربایجان غربی و کرمانشاه قرار دارد.

کد خبر 2756431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha