ضرورت ارائه توجیه اقتصادی دهکده چی چست/محلات کم برخوردار بازتولید نشوند

سرویس آذربایجان غربی- صادق توکلی مهر، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در راستای عدم بازتولید محلات کم برخوردار به واسطه عدم خدمات رسانی باید هوشیار باشیم. در حال حاضر تهدید جدی ای که برای شهر ارومیه پیش بینی می شود این است که برخی شهرک با عدم خدمت رسانی شرکت های خدمات رسان و عدم هزینه کرد مدیریت شهری در این محدوده ها تبدیل به مناطق کم برخوردار خواهند شد.

به گزارش کردپرس، صادق توکلی مهر در نشست هفتگی کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست که با موضوع بررسی افزایش سرانه فضای سبز شهری برگزار شد، در خصوص دهکده گردشگری چی چست گفت: موافق این موضوع هستم که طرح  توجیه اقتصادی در خصوص این دهکده برای شورا ارائه شود تا بر مبنای آن در خصوص هزینه کرد و  ساماندهی و یا واگذاری به بخش خصوصی تصمیم گیری شود.

او افزود:طرح توجیه اقتصادی بهره وری ناشی از هزینه کرد را مشخص خواهد کرد و حتی اگر از سوی مدیریت شهری هزینه کرد جزئی هم شود بر مبنای نظر کارشناسی می توان با قیمت مناسبتری این مجموعه را واگذار یا حداقل بهره برداری لازم را از این مجموعه داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: برای توسعه فضای سبز  در راستای قانون هوای پاک باید به مدیریت شهری زمین واگذار شود چرا که  قانون هوای پاک قانونی بالادست و الزام آور در خصوص افزایش سرانه فضای سبز است.

توکلی مهر بیان کرد: با توجه به درگیر بودن ارومیه با موضوعاتی از قبیل ریزگردها و تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه و همچنین با توجه به اینکه هم اکنون نیز در فصول مختلف درگیر ریزگردهای خارج از مرزها هستیم نیاز به توسعه فضای سبز و کمربند سبز ارومیه بیش از پیش احساس می شود.

او با بیان اینکه کمربند سبز ارومیه یکی از ملزومات ضروری برای پیشگیری از معضلات بعدی دهه های آینده است، اظهار کرد: فضای مناسب در بین محلات اسلام آباد و کشتارگاه با مجموعه باغ رضوان به اندازه کافی موجود بوده و ضروری است ، در این قسمت از شهر شاهد هرچه سریعتر ایجاد فضای سبز باشیم که با کاشت نهال می توانیم شاهد افزایش سرانه فضای سبز در کل سطح  شهر و هم در آن مناطق کمتر برخوردار باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: بر اساس ارزیابی و بررسی های علمی  تهدید جدی ای که برای شهر ارومیه پیش بینی می شود این است که شهرک های  همچون والدین شاهد و حتی شهرک های تازه تاسیس همچون زیباشهر، بهداری الواج و ... که به صورت قانونی و بر مبنای طرح تفصیلی و طرح جامع ایجاد شده اند، عملا با عدم خدمت رسانی شرکت های خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب و عدم هزینه کرد مدیریت شهری در این محدوده ها تبدیل به مناطق کم برخوردار خواهند شد و متاسفانه نه تنها در خصوص ساماندهی مناطق حاشیه نشین و محلات هدف بازآفرینی موجود دچار مشکلات متعدد هستیم، باید هوشیار باشیم که بنوعی مسبب تولید و بازتولید مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین دیگر نباشیم.

توکلی مهر با اشاره به مشکلات مالی مدیریت شهری گفت:: همه بر محدودیت منابع مالی واقف هستیم اما وظیفه شورای شهر گفتن بایدها و نبایدها بر مبنای نقش نظارتی خود و بازگویی ضرورت ها برای انجام و در اولویت قرار گرفتن برخی امور است.

او با بیان اینکه شورای شهر پروژه های بزرگ عمرانی را  بر مبنای سیاستگذاری انجام گرفته را شروع کرده است، تصریح کرد:  داشتن این پروژه ها نباید ما را از خرده پروژه ها غافل کند چرا که در راستای بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان می توان با برنامه ریزی و هزینه کرد جزئی در راستای توسعه مناطق هدف بازآفرینی که مشمول مناطق بافت تاریخی، فرسوده و کم برخوردار  می باشد موثر واقع شد.

توکلی مهر ادامه داد: علیرغم رنگ آمیزی و زیباسازی معابر اصلی شهر که شایسته تقدیر می باشد اما مناطق محروم حتی از رنگ آمیزی شهری نیز محروم مانده اند هر چند واقفیم که ایجاد شادی و نشاط در مناطق با تراکم جمعیتی بالا بصورت ابتدایی اقداماتی در خصوص رنگ آمیزی و زیباسازی را می طلبد و باید توجهی ویژه به این موضوع داشت.

او افزود: در راستای توسعه و نگهداشت فضای سبز شهر منابع مالی مشخصی را می طلبد چرا که با توجه به خشکسالی هایی که در حال وقوع است چه بسا فضای سبز فعلی طی سالهای آینده دچار تهدید جدی خواهد بود.

عضو شورای شهر با اشاره به نامتوازن بودن توزیع پارک های سطح شهر در محلات و مناطق مختلف و همچنین مشکلات مالی در راستای تأمین زمین برای توسعه پارک های جدید در محدوده شهری گفت: باید در بررسی کلی و ارائه عملکرد بتوانیم گزارش دهیم که چه میزانی بر سرانه فضای سبز ارومیه افزوده شده است و در این خصوص می طلبد توسعه فضای سبز در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین در اولویت باشد که متوازن کردن خدمات سبب رضایتمندی مردم شده و آنها را در خصوص عملکرد شورای شهر و شهرداری در این حوزه اقناع خواهد کرد.

کد خبر 2756348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha