برگزاری جشنواره ملی موسیقی لیلاخ در دهگلان

پنجمین جشنواره ملی موسیقی لیلاخ با حضور ۲۲ گروه از استان های داخل کشور و یک گروه از اقلیم کردستان عراق در دهگلان برگزار شد.

به گزارش کرد پرس، پنجمین جشنواره ملی موسیقی لیلاخ با هدف ایجاد شور و نشاط، حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی، ارتقای ارزش های معنوی، کشف استعدادهای موسیق در پارک لاله این شهر برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم برگزار شد، ۲۲ گروه از استان های داخل کشور و یک گروه از اقلیم کردستان عراق در دو شب به اجرای برنامه پرداختند.

استاندار کردستان در مراسم اختتامیه ضمن قدردانی از متولیان برگزاری این مراسم، گفت: جشنواره لیلاخ باید سالیانه به صورت باشکوه و منظم برگزار شود.

اسماعیل زارعی کوشا ظرفیت های فرهنگی و هنری استان کردستان را بی نظیر عنوان کرد و افزود: کثرت قومیت ها و پیشینه غنی فرهنگی استان ظرفیت و فرصتی برای میزبانی از این گونه رویدادها ایجاد کرده و باید از این فرصت ها نهایت استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه موسیقی اصیل ایرانی برگرفته از آداب و رسوم اقوام است، اظهار کرد: برگزاری این گونه جشنواره ها سبب می شود تا در میان اقوام تبادل فرهنگ و آداب صورت پذیرد و نسل جدید با پیشینه فرهنگی کشور بیشتر آشنا شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراسم موسیقی لیلاخ را یکی از غنی ترین و ریشه دار ترین موسیقی های قومی و نواحی ایران دانست و بیان کرد: ضمن حفظ این فرهنگ غنی، تلاش داریم بر غنای آن نیز بیافزاییم.

علی اصغر دریایی ادامه داد: در این مراسم گروه ها ضمن اجرا و ایجاد شور و نشاط در مردم، با آداب  و رسوم شهرهای مختلف آشنا می شوند.

وی یادآور شد: این جشنواره در راستای ارج نهادن، رشد و اعتلای موسیقی سنتی، شناسایی، پرورش و تقویت استعدادهای خلاق موسیقی کشور و استان برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوب مردم فهیم دهگلان همراه بود.

گفتنی است موسیقی لیلاخ و آواها و نواهای محلی در این خطه با روح و روان مردم اجین شده است. لهجه زیبا لیلاخی خود یکی از ظرفیت های منطقه است و هنرمندانی همچون عبدالله قربانی ملقب به عبدالله ماچکه ای، حبیب الله مله ای، محمد حسین بهمنی و غیره موسیقی این منطقه را جهانی کردند.

این جشنواره با حضور استان های کرمانشاه، لرستان، خراسان، البرز، آذربایجان شرقی و غربی، قزوین و شهرستان های استان کردستان حضور داشتند و هر کدام به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 2756216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha